Det snöar lätt utanför Högdalens simhall, doften av klor möter oss redan i entrén. Det nyrenoverade badet, som var stängt i flera år men öppnade igen 2022, är poppis. Enhetschefen Lena Hiram säger att badgästerna börjar hitta tillbaka.

– Besöksantalet fortsätter fortfarande att öka. Vi har inte maxat antalet men på helgerna, särskilt lördagar när hopptornet är öppet, är det mycket folk. Idrottshallen är ofta fullbokad av olika föreningar, säger Lena Hiram.

140 000 bostäder

Det lär behövas fler simhallar. Stadens mål 2010-2035 är att det ska byggas 140 000 nya bostäder. Många av dem i söderort. Bara på Årstafältet, i Hagsätra/Rågsved och i Slakthusområdet planeras nu för runt 16 000 nya lägenheter. Dessutom pågår flera mindre omfattande bostadsprojekt i olika delar av stadsdelen. Enskedefältet, Östberga, Sockenplan, Högdalen. För att nämna några.

Natalia Akhundova kom till Sverige efter att kriget bröt ut i Ukraina. Hon trivs bra i söderort, gillar människorna och tycker inte att det är speciellt trångt. "Jag har bott i Moskva. Där är det så mycket folk överallt. Det här är ingenting mot det", säger hon.

Natalia Akhundova kom till Sverige efter att kriget bröt ut i Ukraina. Hon trivs bra i söderort, gillar människorna och tycker inte att det är speciellt trångt. "Jag har bott i Moskva. Där är det så mycket folk överallt. Det här är ingenting mot det", säger hon.

Angie Gray

Att få fler grannar känns toppen, tycker Rågsvedsbon Ewa Egerbladh.

– Men i Rågsved behöver vi en till matbutik, och det är alltid fullt på buss 744, säger Ewa Egerbladh.

Högdalenbon Zufan Ghebreab är lite oroad över hur vården ska fungera.

– Redan i dag är det svårt att få en tid på vårdcentralen. Men jag vet inte om det beror på att det är för många patienter eller att det fungerar dåligt av någon annan anledning, säger Zufan Ghebreab.

Zufan Ghebreab är stammis på Högdalens simhall och positiv till fler grannar.

Zufan Ghebreab är stammis på Högdalens simhall och positiv till fler grannar.

Angie Gray

När det gäller vårdcentraler råder fri etableringsrätt.

– Därför handlar det rätt mycket om vad vi får in för förfrågningar från vårdföretag. Vi pekar inte ut lägen, men om regionen vill etablera något så kan vi hjälpa dem att hitta platser, säger Daniel Andersson, som är stadsbyggnadsstrateg vid Stockholms stad.

Bygger ut stadsdelar

Han menar att det inte alltid behövs ny infrastruktur när det byggs bostäder.

– Många gånger bygger vi ju ut befintliga stadsdelar. Om vi ökar andelen bostäder med 20 procent så innebär det inte att vi alltid måste bygga 20 procent mer bibliotek och skolor, som exempel, säger Daniel Andersson.

Busschauffören Yosef Benanane är ofta och simmar i Högdalen. Han är mån om att grönområden blir kvar när man bygger nytt. "Och så tänker jag på trafiken – det är trångt på vägarna som det är i dag. Det är mycket folk på bussen redan", säger Yosef Benanane.

Busschauffören Yosef Benanane är ofta och simmar i Högdalen. Han är mån om att grönområden blir kvar när man bygger nytt. "Och så tänker jag på trafiken – det är trångt på vägarna som det är i dag. Det är mycket folk på bussen redan", säger Yosef Benanane.

Angie Gray

Just skolor och förskolor är viktiga byggstenar när områden expanderar, och i söderort planeras flera nya. Till exempel en ny gymnasieskola i Slakthusområdet.

– Vi har ett nära samarbete med utbildningsförvaltningen och förhåller oss till att alla barn ska ha en garanterad skolplats i sitt närområde. Samtidigt vill vi inte att lokaler ska stå tomma. Det är en balans och vi följer befolkningsprognosen noga.

De senaste åren har staden börjat titta mer på handelns roll vid planering av nya bostadsområden.

– Ett tydligt mål är att det ska bli lättare att leva utan bil. Då behöver det finnas en mataffär, något som ofta blir hjärtat i ett område, i närheten av där man bor. Vi försöker involvera detaljhandeln i ett tidigare skede av processen, säger Daniel Andersson.

Till exempel står det redan klart att en Ica-butik ska öppna på Årstafältet.

Mjölken räcker

När Mitt i besöker Matdax i Högdalen en tisdagsförmiddag är det lugnt i affären. I Högdalen finns flera matbutiker och Erik Edman, butikschef, är säker på att det finns rum för fler kunder. Någon utbyggnad är det dock inte tal om.

– Jag tror inte att det är möjligt. Men som det är i dag har vi fem kassor, och de är inte alltid bemannade, säger Erik Edman.

Erik Edman, butikschef på Matdax i Högdalen, är inte oroad över att mjölken eller andra varor ska ta slut om det blir fler kunder.

Erik Edman, butikschef på Matdax i Högdalen, är inte oroad över att mjölken eller andra varor ska ta slut om det blir fler kunder.

Angie Gray

Behöver man vara orolig för att mjölken tar slut då?

– Nej, den kommer att räcka. Det blir ju inte tusentals fler boende över en natt. Annars får vi öka beställningen, säger Erik Edman och skrattar.

Brist på p-platser

Han ser positivt på fler boende i Högdalen med omnejd.

– Jag tror att det är bra för hela centrum. Men behovet av p-platser behöver ses över. Det finns en stor brist redan i dag. Speciellt vintertid, säger han.

Oron för brist på parkeringsplatser är inget som Daniel Andersson på stadsbyggnadskontoret delar.

– Vi tror inte att man kommer att använda bilen på samma sätt i framtiden. I många stadsdelar finns dessutom redan en överkapacitet. Samtidigt är det viktigt att staden är tillgänglig för de grupper som är beroende av transporter med bil, säger Daniel Andersson.