Just nu rullar rekordmånga, 14 000, elsparkyklar runt i Stockholm och det sedan länge omdebatterade parkeringskaoset eskalerar. I sociala medier märks det att tålamodet på stan tryter. Under hashtaggen #Rensatrottoaren sprids uppmaningen att ta saken i egna händer och helt enkelt lyfta iväg illa uppställda sparkcyklar.

Få flyttar av parkeringsvakterna

Sen några månader är stadens parkeringsvakter också ute och flyttar elsparkcyklar som står trafikfarligt eller är ett hinder. Tanken är felparkeringarna ska svida för det ansvariga bolaget, varje flytt kostar 250 kronor, men än så länge har företagen kommit billigt undan. Från 1 mars, när flyttkostanden infördes, fram till mitten av juni hade bara 75 flyttar gjorts.

https://www.mitti.se/nyheter/tuffa-avgifter-och-nya-parkeringsregler-for-elsparkcyklar/repudm!xlp9LlwpSVOVWLuvN2AMSw/

Enligt Josefine Mittermaier, enhetschef på trafikkontoret, ska arbetet trappas upp under sommaren men hon hyser inga illusioner om att staden på det här sättet kan lösa problemet.

– Vi kan göra en viss skillnad, men vi har inga föreställningar om att vi ska kunna flytta alla elsparkcyklar som är felparkerade. Vi kan vara ett komplement, sen måste också de som använder elsparkcyklarna och bolagen ta sitt ansvar, säger Josefine Mittermaier.

19 000 flyttar gjorda av bolagen

De fem största hyrcykelbolagen har sen i vintras också en egen p-patrull. Under de två första veckorna i juni hade den flyttat 19 000 taskigt placerade elsparkcyklar. I juli förstärks styrkan som då går från sju till fjorton anställda.

Det här är ett sätt för branschen att ta ansvar, menar August Svedenstedt, Sverigechef på Tier, som också har egen personal som flyttar fordon.

– Vi är ute och håller ordning och har koll på våra scootrar hela tiden. Vi låter dem inte ligga, men det behövs också en bättre infrastruktur med parkeringsplatser, säger August Svedenstedt.

Krävs parkeringar

Samma krav kommer från Synskadades riksförbund i Stockholms stad där Sandra Lindquist är intressepolitisk ombudsman.

– Som det ser ut nu så kan folk skada sig allvarligt och många vågar inte röra sig fritt på gatorna. Det måste finnas tydliga anvisade parkeringsplatser. Vi har framfört detta gång på gång på gång. Folk på gatan efterfrågar det, bolagen efterfrågar det, men inget händer, säger hon.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) utlovade i april särskilda parkeringszoner på platser där elsparkcyklarna är väldigt många.

Bolagen ska få betala för ställen

Just nu är beskedet att p-zonerna kan vara på plats i mitten av juli vid knutpunkter som Odenplan, Södra station, Centralen och på platser som Sergels torg, Stureplan och runt Gamla Stan. I de här områdena ska all parkering utanför zonerna förbjudas.

Arbetet pågår nu med att ta fram nya parkeringsställ. Enligt Daniel Helldén är målet att bolagen ska bekosta dessa och inte skattebetalarna.

– Vi för en dialog med bolagen och vi är nära en sådan lösning. Förhoppningsvis kan vi snart introducera de första parkeringszonerna, skriver han i en kommentar till Mitt i.

Daniel Helldén räknar med att ställen kommer att mildra p-kaoset men anser att det också krävs en taxa för att få ner antalet elsparkcyklar på gatorna. Det väntas tidigast i höst.