Utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm innebär i slutändan att det byggs 18 stationer samt 3 mil nya spår och tunnlar. Det arbete som hittills gjorts har nu granskats. Bedömningen är att allt fungerat mer än väl.

– Att tunnelbanans utbyggnad får högsta betyg är ett kvitto på att vårt arbete med utbyggnad och tillväxt går att kombinera med hållbarhet. Numera är det inte bara driften av tunnelbanan som är hållbar utan också utbyggnaden, Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, i ett pressmeddelande.

Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd, tar också plats i hyllningskören.

– Det känns extra bra att vi nu också får ett kvitto på att själva utbyggnaden också sker på ett hållbart sätt, säger han.

Högsta betyg x 5

För att kunna mäta arbetet med hållbarhetsfrågor används ett certifieringsverktyg i stora infrastrukturprojekt. Under 2020 och 2021 har totalt fem certifieringar utdelats, med högsta betyg. Det innebär att tunnelbanans utbyggnad har fått ”Excellent” som totalbetyg i hållbarhet.