Miljöpartiet meddelar att majoriteten i Stadshuset bestämt sig för nya regler gällande elsparkcyklar på stans gator och torg.

Dels måste elsparkcykelföretagen söka tillstånd hos polisen för att parkera och fordonen får parkeras på särskilda platser. Dessutom måste företagen som vill verka i Stockholm betala en årlig avgift på 1400 kronor per skoter.

– Det fungerar inte att ha elsparkcyklar överallt längs trottoarer och på torg i innerstaden. På platser där elsparkcyklarna är väldigt många kommer vi därför att inrätta särskilda parkeringszoner, och förbjuda parkering på all övrig yta, men kan sedan successivt utökas, säger Daniel Helldén (MP).

En eloge från Socialdemokraterna

Kritiker har efterfrågat regler i flera år. Oppositionsborgarrådet Jan Valeskog (S) anser att det grönblåa styret har gjort en helomvändning och nu hörsammat Socialdemokraternas förslag.– Jag vill ge Daniel Helldén beröm för att han har ändrat sig efter att vi bråkat om detta i tre års tid. Lite lång tid tog det kan man tycka men vi är otroligt glada nu. Han ska ha en eloge för det och kanske ett diplom. Det jag ska skriva ihop åt honom, säger Jan Valeskog.

Lösa en ekvation

Det Helldén väntat på har bland annat varit direktiv från Transportstyrelsen. Men det kom aldrig.

– Vi var tvungna att agera. Vi behövde lösa ekvationen med ordning och reda samtidigt som vi vill ha kvar el-sparkcyklarna som är ett otroligt smidigt sätt att ta sig fram i stadsmiljö.

Stockholms nya regler för elsparkcyklar behandlas i stadens trafiknämnd 22 april och förväntas träda i kraft 1 juli 2021.

https://www.mitti.se/nyheter/sa-blev-daniel-hellden-stockholms-mest-kontroversiella-politiker/lmshj!6594731/