Den 10 december drog SL in busslinje 221 som har gått mellan Ropsten och Larsberg. Många Lidingöbor protesterade mot beslutet, vilket Mitt i rapporterat om.

Anders Holm sitter i styrelsen för Synskadades riksförbunds lokalförening på Lidingö och bor i ett av höghusen där bussen inte längre passerar. Han tycker att SL borde se över sitt beslut och lägga ner buss 206 i stället, som han och hans grannar nu hänvisas till.

– Busslinje 206 går genom ett villaområde, medan 221 gick genom ett höghusområde där många äldre och på olika sätt funktionsvarierade bor, säger Anders Holm.

Eftersom hans syn inte gör sig väl bland snödrivorna tar han en taxi eller försöker få fatt i en vän med bil för att ta sig till exempelvis tandläkaren i Baggeby.

– Att promenera dit är svårt för mig när snöröjningen prioriterar bilvägarna.

För att ta sig till Baggeby station behöver han antingen promenera 800 meter eller gå drygt 400 meter till Lidingö centrum, och därifrån ta en buss till Baggeby. Att gå 400 meter är en sträcka många hanterar, men inte den med fysiska utmaningar, menar Anders Holm.

Käppar och kryckor

– Vi är många i höghusen i Larsberg som är beroende av kollektivtrafiken. Många som har svårigheter att gå längre sträckor – som tar sig fram med rullatorer, käppar och kryckor.

Anders ser för bra för att ha rätt till färdtjänst, men samtidigt för dåligt för att i alla sammanhang kunna ta sig fram på egen hand.

– Jag tillhör en grupp mellan de helt blinda och de seende. Jag är förvånad över att en miljöpartist har lett det här arbetet eftersom jag haft uppfattningen att Miljöpartiet värnat om kollektivtrafiken, miljön och oss med olika former av handikapp.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) säger att de har haft dialog med funktionsrättsorganisationer i flera kanaler, inte minst genom att de är remissinstans vid trafikförändringar.

”Vi förstår”

– Att kollektivtrafiken ska vara tillgänglig är otroligt viktigt, men de förändringar i busstrafiken som gjordes i slutet av 2023 är en följd av kraftigt minskat resande sedan pandemin, kombinerat med uteblivet stöd från regeringen, säger han.

Att man lagt ner 221 och lämnat 206 i fred beror på att Lidingöbanan löper parallellt med 221, menar trafikförvaltningen i Region Stockholm.

– Busslinje 221 har dragits in då boende i Bodal och Baggeby har nära till Lidingöbanan medan boende längs linje 206 inte har samma förutsättning att välja annan resa med kollektivtrafiken, säger Natalie Nordenswan, presskommunikatör vid trafikförvaltningen.

– Resandet inom avtalsområdet har minskat med närmare 30 procent sedan 2019. Att det ska öka till samma nivåer som före pandemin anses inte rimligt den närmaste tiden. Men självklart följer vi utvecklingen noga. Vi förstår att det är många som saknar busslinje 221.