Förarbetena för byggprojektet Kolkajen skjuts på framtiden.

Ett glädjande besked för de över 100 Tranholmsbor som båtpendlar till och från Ropsten, vars brygga med sina 30 platser annars hade blivit tvungen att rivas vid årsskiftet, utan plan på någon ersättningsbrygga.

Utreds politiskt

I mer än 40 år har Tranholmsbor båtpendlat till Ropsten, vilket såg ut att få ett abrupt slut tidigare i år när både renoveringen av Ropsten skulle dra i gång samtidigt som Stockholms stad beslutade att enbart de som var folkbokförda i staden fick lägga till vid stadens kajer.

Då saneringen av havsbotten i flera omgångar har dragit ut på tiden har bryggans framtid länge varit oviss. Först var beskedet att bryggan skulle vara tömt på båtar i slutet på sommaren. Sommaren blev senare årsskiftet 25/26 och nu är alltså stadens senaste giv årsskiftet 26/27.

Tranisbryggans framtid blev snabbt en politisk fråga. Samtliga partier som finns representerade i Danderyds kommunfullmäktige ställde sig i somras bakom en skrivelse till Stockholms stad med uppmaningar att hitta andra, mer långsiktiga, lösningar för Tranholmsbornas båtplatser i Ropstensområdet.

Ärendet skulle tas upp i Stockholms stads idrottsnämnd i nästa vecka, men på grund av "sena ändringar" drogs ärendet tillbaka och planeras nu gå upp i slutet av januari.

Beskedet: Tranisbryggan kan bli kvar till årsskiftet

Flera olika beslut riskerar att omkullkasta vardagspusslet för fler än hundra Transholsmbor som båtpendlat till Ropsten i 40 år. Men nu kan en temporär lösning under hösten vara i sikte.

För att 1 300 nya bostäder ska kunna bli verklighet vid Kolkajen i Ropsten måste först flera bryggor bort. En av dem, "Tranisbryggan" med sina drygt 30 båtplatser, har varit ställplats för båtpendlande Tranholmsbor under 40 år – och för deras brygga finns det inga planer på att anlägga en ny.

Innan sommaren såg det mörkt ut. Då var beskedet från Stockholms stad att Tranisbryggan skulle vara tom i mitten på augusti. Men med bara veckor innan tidsfristen löpte ut meddelade Stockholms stad att bryggan kan få ligga kvar till årsskiftet.

– Skulle det visa sig stämma är det en tillfällig lättnad som ger oss lite andhämtning när vi fortsätter jobba för en långsiktig lösning, säger Emma Fagerstrand som har bott på ön i 20 år och som leder en arbetsgrupp för att få bevara Tranisbryggan, och tillägger:

– För en lösning på sikt är vi dock helt beroende av att staden antar ett skarpare regionalt perspektiv och ser positivt på pendling in till Stockholm även med båt. Den frågan löser inte vår bryggförening på egen hand utan kräver politisk vilja och en förmåga att konkretisera den viljan. Vi ser fram emot en god dialog om detta med Stockholms stad och dess politiker.

Ansvarar själva för bygglov

Anledningen till det plötsliga beskedet är att Stockholms stad inte har några planer på att påbörja arbetet med den nya stadsdelen innan årsskiftet, uppger David Langseth som är projektledare vid exploateringskontoret i Stockholms stad.

Men det är inte läge för Tranisbryggans medlemmar att ropa hej.

"Föreningen äger själva bryggan och ansvarar för bygglov", skriver David Langseth.

Nu arbetar föreningen med att få till ett bygglov för att bryggan ska kunna ligga kvar under hösten, berättar Emma Fagerstrand.

Dubbla dråpslag

Parallellt med att Tranisbryggans öde diskuteras med exploateringskontoret i Stockholms stad, har stadens idrottsförvaltningen sagt upp Tranholmsbornas bryggplatser vid stadens brygga i Ropsten. Staden menar att bryggplatserna enbart ska nyttjas av personer skrivna i Stockholms stad.

Beslutet om de uppsagda bryggplatserna togs redan 2023 men verkställdes i år. Beslutet har ifrågasatts av Transholmsborna och i slutet på september ska Stockholms stads politiker i idrottsnämnden samlas och diskutera frågan. Exakt vad som ska diskuteras är i dag oklart.

En tillfällig lättnad som ger oss lite andhämtning

De använder bryggan

63 hushåll på Tranholmen är medlem i Tranisbryggans förening som använder Tranisbryggan. Ungefär 120 personer använder båtplatserna året om. Över 70 procent har svarat på en enkät från föreningen att de använder bryggan flera gånger i veckan.

Cirka 23 skolungdomar 15 till 19 år är beroende av bryggan. 85 vuxna som arbetar i stan pendlar också mellan bryggan och Tranholmen.

Källa: Tranisbryggans förening

Transholmsbornas brygga i Ropsten kan ligga kvar till årsskiftet. Därefter är framtiden oviss.

Transholmsbornas brygga i Ropsten kan ligga kvar till årsskiftet. Därefter är framtiden oviss.

Anton Kyhlbäck

Beskedet: Tranisbryggan kan bli kvar till årsskiftet

Men en mer långsiktigt lösning saknas fortfarande för de båtpendlande ö-borna i Danderyd

Dråpslag mot ö-bor – tvingas bort från bryggplatser

130 stadsnära ö-bor förlorar sina båtplatser när det byggs om i Ropsten.

Ett dråpslag för det lilla samhället – som har pendlat här sedan ungefär 40 år tillbaka.

"Mardröm" säger Emma Fagerstrand.

Det är studentvecka och några hektiska dagar för de cirka 130 Tranholmsbor som pendlar mellan sin ö och här i Ropsten. Norröver kan man se ön som ligger ungefär en kilometer bort.

Men snart kan de förlora sina bryggplatser här i Ropsten.

Ett dråpslag för det lilla samhället, menar Emma Fagerstrand som har bott på ön i 20 år.

– Det kommer bli en logistisk mardröm för väldigt många, säger hon.

Ingen ny brygga

I cirka 40 år har ö-borna kunnat pendla hit till Ropsten.

Men sedan byggprojektet vid Kolkajen börjat ta form ska deras ”Tranisbrygga” – en båtbrygga med cirka 30 poolbåtplatser – här tas bort. Ingen ersättningsbrygga planeras.

Samtidigt sägs deras båtplatser upp på Idrottsförvaltningens brygga. Ett beslut från 2023 där reglerna säger att man måste vara skriven i Stockholm stad, för att få en bryggplats. Något som Tranholmsborna strider mot ett avtal när den gamla bryggan fick tas bort när nya Lidingöbron byggdes – då de blev lovade bryggplatser.

Bara för stockholmare

Maria-Elsa Salvo (S) ordförande i idrottsnämnden vid Stockholm stad påtalar att det har funnits en övergångsperiod för Tranholmsborna.

– Jag kan verkligen förstå att man gärna vill ha en lösning. Mitt svar på det är att Tranholmsborna vänder sig till Danderyds kommun som har det yttersta ansvaret.

Hon tror att en dialog kan öppnas.

– Ja, om Danderyds kommun vill lösa frågan så uppmanar vi till att de inleder en dialog med Stockholms stad.

– Det här är en kostnadsfråga. Stockholm stad har ett ansvar att tillhandahålla, betala och investera infrastruktur för sina invånare. De här nya reglerna har vi infört för att det saknas båtplatser och för att skapa bättre service för våra kommuninvånare.

Livspusslet blir svårare för många

Turerna är många.

Karin Ruiz bor ute på ön med sin familj, inklusive två barn som går i skola, sedan 21 år tillbaka. Hon liksom de andra vi möter här vid Tranisbryggan har inrutade liv – med jobb, skola och annat – där de är beroende av bryggplatser.

– Livspusslet kommer helt enkelt inte gå ihop, säger Karin.

Det finns alternativ att ta sig in till stan.

Färjan, men som inte går hela tiden, och inte särskilt sent på kvällarna. Det går att ta sig över till Svanholmsparken i Danderyd. Båda resvägarna innebär ungefär en timme i stället för 20 minuter.

Pendlare åker hit hela året om

Ungdomarna Lukas Monfrino, Levi Fagerstrand, Fanny Peterson och Adele Södergren berättar att de använder bryggplatserna nästan varje dag hela veckan. Till skola, träffa vänner och annat bestyr inne i staden. Något som också livar upp den här delen av stan och skärgården.

– Det är ofta färjan är sen, och då blir du sen på skolan. Det blir så mycket enklare att kunna ta båten, säger Adele Södergren som går 1:an på gymnasiet och pendlat med båt sedan tidigt på högstadiet.

För Tranholmsborna handlar det om att 130 personer spara flera timmar per dag per person. Något som ställs i kontrast till de båtägare som kanske bara kommer använda bryggplatserna några veckor över sommaren.

Emma Fagerstrand och Karin Ruiz har försökt lyfta frågan. Stockholm stad har ännu inte varit lyhörda för en lösning.

Emma Fagerstrand och Karin Ruiz har försökt lyfta frågan. Stockholm stad har ännu inte varit lyhörda för en lösning.

Anton Kyhlbäck

– Vi åker här nästan varje dag hela året, när isen inte ligger. Vi är flexbila för en lösning och det borde finnas ett intresse för det, säger Emma Fagerstrand.

Bara för Stockholmarna

Deras rop på hjälp har nått kommunstyrelsen i Danderyd.

Ordförande Johanna Hornberger (M) hoppas att en lösning går att nå och har lämnat ett yttrande till Stockholm stad.

– Det vi betonar är att det här inte handlar om fritidsbåtsliv, utan om att få ihop vardagslogistiken, säger hon.

Tranisbryggan som ska rivas vid Kolkajen. Ingen ersättningsbrygga planeras.

Tranisbryggan som ska rivas vid Kolkajen. Ingen ersättningsbrygga planeras.

Anton Kyhlbäck

Det vi betonar är att det här inte handlar om fritidsbåtsliv.

De använder bryggan

63 hushåll på Tranholmen är medlem i Tranisbryggans förening som använder Tranisbryggan. Ungefär 120 personer använder båtplatserna året om. Över 70 procent har svarat på en enkät från föreningen att de använder bryggan flera gånger i veckan.

Cirka 23 skolungdomar 15 till 19 år är beroende av bryggan. 85 vuxna som arbetar i stan pendlar också mellan bryggan och Tranholmen.

Källa: Tranisbryggans förening

I 40 år har Tranholmsborna kunnat pendla till Ropsten. Något som kan få ett slut när de förlorar "Tranisbryggan" med 30 poolbåtplatser och sina bryggplatser på Idrottsförvaltningens brygga.

I 40 år har Tranholmsborna kunnat pendla till Ropsten. Något som kan få ett slut när de förlorar "Tranisbryggan" med 30 poolbåtplatser och sina bryggplatser på Idrottsförvaltningens brygga.

Anton Kyhlbäck

Dråpslag mot ö-bor – tvingas bort från bryggplatser

Förlorar sina båtplatser när det byggs om ✔ Emma: "En mardröm"