Det är studentvecka och några hektiska dagar för de cirka 130 Tranholmsbor som pendlar mellan sin ö och här i Ropsten. Norröver kan man se ön som ligger ungefär en kilometer bort.

Men snart kan de förlora sina bryggplatser här i Ropsten.

Ett dråpslag för det lilla samhället, menar Emma Fagerstrand som har bott på ön i 20 år.

– Det kommer bli en logistisk mardröm för väldigt många, säger hon.

Ingen ny brygga

I cirka 40 år har ö-borna kunnat pendla hit till Ropsten.

Men sedan byggprojektet vid Kolkajen börjat ta form ska deras ”Tranisbrygga” – en båtbrygga med cirka 30 poolbåtplatser – här tas bort. Ingen ersättningsbrygga planeras.

Samtidigt sägs deras båtplatser upp på Idrottsförvaltningens brygga. Ett beslut från 2023 där reglerna säger att man måste vara skriven i Stockholm stad, för att få en bryggplats. Något som Tranholmsborna strider mot ett avtal när den gamla bryggan fick tas bort när nya Lidingöbron byggdes – då de blev lovade bryggplatser.

Bara för stockholmare

Maria-Elsa Salvo (S) ordförande i idrottsnämnden vid Stockholm stad påtalar att det har funnits en övergångsperiod för Tranholmsborna.

– Jag kan verkligen förstå att man gärna vill ha en lösning. Mitt svar på det är att Tranholmsborna vänder sig till Danderyds kommun som har det yttersta ansvaret.

Hon tror att en dialog kan öppnas.

– Ja, om Danderyds kommun vill lösa frågan så uppmanar vi till att de inleder en dialog med Stockholms stad.

– Det här är en kostnadsfråga. Stockholm stad har ett ansvar att tillhandahålla, betala och investera infrastruktur för sina invånare. De här nya reglerna har vi infört för att det saknas båtplatser och för att skapa bättre service för våra kommuninvånare.

Livspusslet blir svårare för många

Turerna är många.

Karin Ruiz bor ute på ön med sin familj, inklusive två barn som går i skola, sedan 21 år tillbaka. Hon liksom de andra vi möter här vid Tranisbryggan har inrutade liv – med jobb, skola och annat – där de är beroende av bryggplatser.

– Livspusslet kommer helt enkelt inte gå ihop, säger Karin.

Det finns alternativ att ta sig in till stan.

Färjan, men som inte går hela tiden, och inte särskilt sent på kvällarna. Det går att ta sig över till Svanholmsparken i Danderyd. Båda resvägarna innebär ungefär en timme i stället för 20 minuter.

Pendlare åker hit hela året om

Ungdomarna Lukas Monfrino, Levi Fagerstrand, Fanny Peterson och Adele Södergren berättar att de använder bryggplatserna nästan varje dag hela veckan. Till skola, träffa vänner och annat bestyr inne i staden. Något som också livar upp den här delen av stan och skärgården.

– Det är ofta färjan är sen, och då blir du sen på skolan. Det blir så mycket enklare att kunna ta båten, säger Adele Södergren som går 1:an på gymnasiet och pendlat med båt sedan tidigt på högstadiet.

För Tranholmsborna handlar det om att 130 personer spara flera timmar per dag per person. Något som ställs i kontrast till de båtägare som kanske bara kommer använda bryggplatserna några veckor över sommaren.

Emma Fagerstrand och Karin Ruiz har försökt lyfta frågan. Stockholm stad har ännu inte varit lyhörda för en lösning.

Emma Fagerstrand och Karin Ruiz har försökt lyfta frågan. Stockholm stad har ännu inte varit lyhörda för en lösning.

Anton Kyhlbäck

– Vi åker här nästan varje dag hela året, när isen inte ligger. Vi är flexbila för en lösning och det borde finnas ett intresse för det, säger Emma Fagerstrand.

Bara för Stockholmarna

Deras rop på hjälp har nått kommunstyrelsen i Danderyd.

Ordförande Johanna Hornberger (M) hoppas att en lösning går att nå och har lämnat ett yttrande till Stockholm stad.

– Det vi betonar är att det här inte handlar om fritidsbåtsliv, utan om att få ihop vardagslogistiken, säger hon.

Tranisbryggan som ska rivas vid Kolkajen. Ingen ersättningsbrygga planeras.

Tranisbryggan som ska rivas vid Kolkajen. Ingen ersättningsbrygga planeras.

Anton Kyhlbäck