Nu har Alvaret, den första av totalt fyra självgående elfärjor som Färjerederiet beställt, levererats till Sverige.

Alvaret anlände till Tenö i Vaxholm i mitten av juli och fortsatte efter en tid vidare till Ljusterö, där hon nu ligger nu förtöjd vid färjeläget.

Under två veckor ska Färjerederiet nu testa fartygets autoladdning och automooring (förtöjning) och se så att alla system fungerar tillsammans.

Det uppger Erik Froste, chef för Trafikverket Färjerederiet.

Rederichef. Erik Froste, Trafikverkets Färjerederi.

Rederichef. Erik Froste, Trafikverkets Färjerederi.

Trafikverket

”Därefter räknar vi med två veckor intrimning av själva seglingen mellan färjelägena” skriver han i ett mail till Mitt i.

Även Vaxholmsleden får ny färja

Färjan, som Erik Froste tidigare beskrivit som ”världens mest avancerade”, går i huvudsak på el men kan även drivas med HVO, ett miljövänligt bränsle som påminner om diesel. Allt för att bidra till Färjerederiets Vision 45, att det statliga bolagets samtliga färjor ska vara klimatneutrala senast år 2045.

Dessutom har den nya färjan smart teknik som gör att ska kunna ladda, kasta loss, köra färjeleden och sedan angöra i princip med en enda knapptryckning.

Färjan som kostat runt 200 miljoner har byggts av det Nederländska varvet Holland Shipyards Group. Kvar i Nederländerna finns fortfarande Alvarets systerfartyg Abisko som är tänkt att trafikera Vaxholmsleden till Rindö.

När det blir trafikstart för Alvaret är oklart.

Många förseningar

Eftersom det handlar om ny och avancerad teknik har förseningarna varit många.

Först hoppades man på leverans av färjan redan 2022/23, sedan på trafikstart sommaren 2024. Det datumet har reviderats flera gånger sedan dess.

Den sista kända förseningen, i våras, berodde däremot på en enklare mekanisk brist: Färjan visade sig inte kunna hålla 12 knop som det var tänkt, så varvet fick bakläxa även på den punkten.

Enligt Färjerederiet har varvet dessutom ett år på sig nu, efter att man överlämnat färjan, att finslipa alla automatiserade system så att tekniken ska fungera så bra som möjligt.