En tärning i skumgummi kastas runt mellan eleverna. Den som tar emot tärningen multiplicerar det som står på den med olika tal. Det är uppvärmning på mattelektionen hos klass 5A på Tomtbergaskolan och det blir svårare och svårare.
"48 multiplicerat med 3".
"144", svarar en elev blixtsnabbt.
Eleverna kastar tärning och övar på multiplikationstabellen som uppvärmning på mattelektionen.
Martin Svensson
När uppvärmningen är klar sätter sig eleverna två och två och arbetar med tal i matteboken Liber. De läser uppgifterna på datorskärmen, men gör uträkningarna för hand i ett rutat block. Var och en jobbar med det kapitel där de själva befinner sig, men hjälper varandra om de behöver.
– Om vännen bredvid behöver hjälp så kan man hjälpa den, säger Vivijana Edefjord.
Och de är vana vid att samarbeta, det är så de har lyckats vinna Magmatävlingen – en stor nationell mattetävling – två terminer i rad.
– Den klass som gör flest uppgifter och har flest rätta svar vinner, säger Nika Sharukhia.
Mika Olivemark och Jakob Brännström tycker båda att det är kul att räkna i Magma.
Martin Svensson
Gjorde 40 000 uppgifter på en helg
Och nog har de räknat. Både på matte- och SO lektionerna och hemma. Läraren Diana Syaush berättar att klassen har en Whats app-grupp där de bad om fler uppgifter att göra hemma.
– Vi har satsat jättemycket och jobbat mycket hemma. Det var mest för att det var bra pris också. Första gången var det bio och nu är det bowling med hela klassen, säger Jakob Brännström.
Själv har han räknat hisnande mycket.
– Jag gjorde 40 000 multiplikationsuppgifter på en helg. Jag satt kanske sju timmar per dag. Jag var på resa några dagar så jag satt i Grekland och gjorde uppgifter också.
Jakob visar på skärmen där det står att han gjort över 78 000 uppgifter totalt. Tävlingen går ut på att klassen tillsammans ska göra så många uppgifter som möjligt under två veckor.
Tillsammans har de gjort 686 384 uppgifter.
– De gillar utmaningar, de går all in, säger Diana Syaush, som är klassens mentor.
Jakob Brännström visar upp sitt track record i Magma.
Martin Svensson
Viktigt med inställning
När hon fick klassen i fyran var det inte alla som vågade visa sina matteböcker.
– Men nu räcker de upp handen och kan svara fel och ändå vara glada. När de säger att de inte kan säger jag att de ska omformulera till "jag förstår inte det här, hjälp mig att förstå, säger hon.
När Diana Syaush själv gick i skolan var matte inte något favoritämne.
– Innan jag började på lärarutbildningen var det en lärare som sa "har du lite svårt för matte?" till mig och det satte sig. För mig har det varit viktigt att matte inte handlar om att få A i betyg eller att kunna allt. Matte ska vara något roligt.
Hon ser att eleverna ändrat sitt sätt att tänka och lyfter att tävlingen också handlar om uthållighet. Efter 1,5 veckas idogt räknande brukar eleverna bli lite trötta.
– Då påminner jag dem om att de har satt ett mål. Vill du nå målet kommer det att vara lite jobbigt. Så kommer det också att vara i livet. Inget är enkelt, säger Diana Syaush.
Klassens mål var tydligt, redan från start var det vinst som gällde. Men att göra det tillsammans har framför allt ökat sammanhållningen i klassen.
– Alla jobbar i sin takt och på sitt sätt. Här inne är vi ett team.
Klassens mentor Diana Syaush jobbar mycket med barnens inställning. Matte ska vara kul och det man inte ännu kan är bara något man behöver hjälp med att förstå.
Martin Svensson