Fullt upp. Tommy Soini sorterar paket i sin Direkten-butik vid Tuletorget. Foto: Stefan Källstigen

Tommy är redo för paketsmockan

E-handeln har haft ett rejält uppsving under pandemin. Ännu mer intensivt väntas det bli i december. Tommy Soini på Direkten på Tulegatan är redo för riktigt hårt tryck.

  • Publicerad 01:15, 2 dec 2020

Ombud och paketjättar gör sig beredda för rekordnivåer under julhandeln.

Inne på Direkten på Tulegatan står butiksägaren Tommy Soini och sorterar paket i tre rum med smockfulla hyllor. Hit kommer paket och brev till sundbybergare och Solnabor.

– En normal veckodag kommer numera 500 försändelser. Före pandemin var det kanske 300, säger Tommy Soini som berättar att man har gjort hyllorna högre för att få plats med alla paket.

3000 extra medarbetare

Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik hos Postnord, beskriver att en del av bolagets förberedelser består av att få information från e-handelsbolag om hur deras försäljning ser ut.

Postnord anställer 3000 extra medarbetare för att klara av julhandeln – men egentligen börjar det tidigare än så.

– Vi utökar kapaciteten vad gäller hemleveranser från black friday, då börjar vår jul. Sedan är det höga volymer hela vägen fram till veckan innan jul. I januari börjar returerna.

Vilka volymer tror ni på?

– Vi har definitivt förberett oss på ett rekordår med tvåsiffriga procentsatsökningar.

Mikael Stange, marknadschef vid DHL eCommerce Solutions, är inne på samma linje.

– Volymerna blir så klart väldigt höga, delvis beroende på stundande black friday och julhandeln. Men också på grund av att fler näthandlar under pandemin.

DHL har inför black friday och julhandeln förberett sig med 50 fler ombud än förra året, samt extra personal och extra öppettider vid terminalerna där större försändelser lämnas ut.

Både DHL och Postnord uppmanar kunder att använda e-legitimation för att minska risken för kö vid utlämningen.

Tvungen att stänga

Tommy Soini på Direkten berättar att man har varit tvungen att stänga butiken på söndagar under pandemin så att personalen har kunnat återhämta sig. I december kommer man dock att ha öppet även på söndagar för att hinna med alla julklappar.

Han tycker att kunderna sköter sig bra överlag, men uppmanar att bara en person går in för att hämta paket, att man har kollinummer och legitimation redo och att man inte väntar för länge med att hämta sina paket.

– Mycket handlar om människors ansvar. Märker vi att det inte fungerar till jul så måste vi ha någon som står vid dörren. Jag har faktiskt letat efter någon typ av trafikljus att ha vid dörren som lyser rött när det är fullt. Om någon har ett sådant är det bara att höra av sig!

Postens tips

Var ute i god tid, vänta inte med dina inköp till sista minuten.

När du fått information om att paketet finns hos ombudet, hämta det så snart du kan. Då hjälper du ombudet att få plats för fler paketet.

Beställ hemom du inte känner dig trygg med att gå till ett ombud.

Källa: Postnord

Visa merVisa mindre

Att semla eller inte semla – det är frågan

Nyheter Smarrig bulle väcker känslor Fastlagen infaller först i februari, men det har ingen betydelse för dagens gudlösa semmelälskare. Är det något att jämra sig över? Måltidsforskaren Richard Tellström tycker inte det.fredag 22/1 16:40

Fotbollsderbyn redan i februari på Tele2

Sport Gnaget mot Bajen, Dif och BP i minicup Stockholmlagens damer mäter krafterna direkt i en försäsongscup på Tele2 i februari. – Det ger oss möjlighet att förbereda oss för den kommande allsvenska säsongen på ett mycket bra sätt, säger Anne...torsdag 21/1 1:15