Det var den 18 maj som en 27-årig man omkom i en mc-singelolycka. Han hittades av sin familj nära Vedan, där en minnesplats växt fram.

Enligt polisen ska ingen annan varit involverad i olyckan, och orsaken är okänd.

Den avlidna mannens syster berättar för Mitt i att han älskade att åka motorcykel på Slingerbulten och att han kunde vägen utan och innan. I ett mejl skriver hon:

"Han åkte Slingerbulten fram och tillbaka flera timmar varje dag, varje säsong. Han älskade att åka den vägen. (...) Han var en rolig, glad kille som gjorde ett starkt intryck på alla han träffade. Det är en stor förlust för många".

Åtgärder ska utvärderas

Dödsolyckan var den tolfte personskadeolyckan på sträckan i år. Även i fjol omkom en mc-förare på vägen och de senaste sex åren har 151 olyckor inträffat.

År 2019 investerade Trafikverket 19 miljoner i flera trafiksäkerhetshöjande åtgärder med fokus på motocyklister. De innefattade bland annat avverkning av träd, utbyte och förlängning av vägräcken och utbyte av vägmärkesstolpar.

I dag finns inga ytterligare åtgärder planerade, men under 2026 ska en utvärdering av de tidigare åtgärderna göras.

– Det behöver gå ett antal år innan vi kan säga vad det har gett för effekter, säger Anna-Sofia Welander, strategisk planerare för trafiksäkerhet på Trafikverket.

Till Slingerbulten kommer mc-förare långväga för att köra den slingriga vägen. Längs med sträckan syns bland annat en skylt utanför ett hus som ber mc-förare att ta det lugnt. Det finns ett vägmärke som varnar för att det är en olycksdrabbad mc-väg.

Till Slingerbulten kommer mc-förare långväga för att köra den slingriga vägen. Längs med sträckan syns bland annat en skylt utanför ett hus som ber mc-förare att ta det lugnt. Det finns ett vägmärke som varnar för att det är en olycksdrabbad mc-väg.

Mostphotos

Sker en avvägning

Enligt henne finns det flera utmaningar på Slingerbulten. Dels att den är smal och krokig, dels att det finns många fasta föremål nära vägen, till exempel berg, träd och telestolpar, som gör att skadorna vid krockar blir väldigt allvarliga.

– Där har vi försökt rensa det allra värsta men det finns mycket kvar, säger Anna-Sofia Welander.

Att trafikanter inte håller hastigheten är ett annat problem.

– Vägen är ju inbjudande och attraktiv för motorcyklister just för att den är böljande och slingrig.

Det är även mycket tung trafik som går på vägen, och alternativa vägar till och från verksamheter i området finns inte. En annan aspekt är att området har höga natur- och kulturhistoriska värden, som runstenar, gravar och berg med mossor och lavar.

– Så det är en avvägning – hur mycket trafiksäkerhetshöjande åtgärder ska vi göra som då påverkar de värdena negativt? Vi skulle behöva göra mycket mer för att öka trafiksäkerheten, men det kommer inte vara möjligt för att vi måste ta hänsyn till de här viktiga värdena, säger Anna-Sofia Welander.

Polisen riktar in sig på Youtube

Botkyrkapolisen har löpande insatser på vägen, särskilt på sommaren, då de försöker vara där så mycket som möjligt.

– Vi har sett i närtid hur många mc-förare som har dött i Stockholm så det är ett återkommande problem, säger Gabriel Kring, operativ koordinator.

De arbetar både med kommunkation på plats och dolda insatser. Men även med att kommunicera i sociala medier.

– Vi ser att man lägger upp klipp på Youtube där man kör vansinneskörningar på Slingerbulten, säger han, och lyfter att såna klipp gör att fler besökare söker sig till vägen.

– Vi bryr oss självklart om att lagföra men det viktiga är att allmänheten förstår att vi gör det för att folk mister livet där ute och får allvarliga skador, säger Gabriel Kring.

Mitt i har sökt Haningepolisen som inte har återkommit.