Sedan ett år tillbaka möts alla som kommer till Norrtull av röda staket och orangea skyltar. Vid övergångsstället syns spåren av vad som tidigare varit en kraftigt trafikerad väg, i form av mittlinjer och pilar åt olika håll.
Snart är arbetena med att lägga om trafiken i samband med bygget av Östra Hagastaden klara. Men det dröjer ännu lång tid innan de röda staketen försvinner.
– Det här är förberedande arbeten inför utbyggnaden av de permanenta gatorna, säger David Nee, byggprojektledare.
Stad och stat möst
De temporära vägarna har gjort att trafiken skjutits något norrut. På de gamla vägarna, som nu är inhägnade, ska de permanenta vägarna sedan gå. Den stora trafikomläggningen har dock haft sina utmaningar då en Europaväg går rakt igenom området.
– Det går en gräns precis här där stadens vägar möter statens vägar. Det får inte bli köer, utan det måste funka, säger David Nee.
I november börjar arbetet med att anlägga de permanenta vägarna, etapp för etapp. Först ut är ett ledningsarbete som ska vara klart nästa sommar, därefter börjar Norra Stationsgatan och Sveavägen byggas om.
Delen fram till tullhusen ska stå klar 2027, och delen bort mot Sveaplan påbörjas under 2026 och beräknas ta tre år att bygga klart. När de permanenta vägarna är färdigbyggda och tas i bruk kan husen och parken som ska utgöra östra Hagastaden börja byggas.
Bättre standard
Fasaderna närmast vägen ska ligga på den tillfälliga delen av Sveavägen, där bilarna nu kör.
– När det är klart kommer staden att växa några hundra meter norrut. Det här blir Stockholms nya entré, det är en ynnest att få se området växa fram, säger David Nee.
Han menar att trafikförändringarna även har skapat tryggare vägar för gående och cyklister. Detta då övergångsstället över Sveavägen till Norra stationsgatan har blivit hälften så långt, och både cykelvägar och gångvägar förbi Wenner-Gren Center har breddats.
– Det är bättre standard på cykelbanorna nu än tidigare.
Grönt ljus i våras
Vid övergångsstället samsas cyklister och gående på samma yta.
– Generellt så saktar cyklister in mer när man har blandtrafik. Vi har inte fått in några anmälningar om olyckor eller liknande, så jag tror att det fungerar bra.
Detaljplanen för östra Hagastaden fick grönt ljus
i februari efter att Mark- och miljööverdomstolen avslog överklagan.
Trafikomläggningen började dock i fjol.
Enligt David Nee hade tidsplanen för området förskjutits rejält om de inte hade börjat i tid.
– Då kritiken mot planförslaget inte relaterade till gatustrukturen kände vi oss trygga med att starta arbetet med de temporära vägarna, säger han.