Tre år återstår till gröna linjens jungfrufärd från Odenplan till Arenastaden. Därmed får den växande stadsdelen ytterligare ett trafikslag vid sidan av pendel, buss och tvärbana.
Men smakar det så kostar det.
I ett nytt tilläggsavtal framgår att Solna ska betala ytterligare 20 miljoner kronor.
Delas med staten
Fördyringen beror på bland annat högre byggkostnader av tunnelbanan och nya miljökrav.
Totalt behövs 700 miljoner ytterligare för utbyggnaden. Pengar som fördelas mellan stat, region, Stockholm och Solna med beloppsstorlek enligt den följden.
Solna anser att 20 miljoner är acceptabelt i sammanhanget, värre för kommunen – och förmodligen dyrare – vore att inte godkänna avtalet och äventyra utbyggnaden, resonerar man.
200 miljoner mer
Det är inte första gången som t-banan blir dyrare än planerat.
Räknar man in stationen Södra Hagalund ska Solna nu medfinansiera projektet med knappt 1,64 miljarder kronor. Det kan jämföras med 1,45 miljarder som var kostnaden i de ursprungliga avtalen, en differens på 200 miljoner, visar en uträkning som Mitt i tagit del av.
Hälften inne
Solna har dock från start haft målet att inte låta skattebetalare betala för kalaset.
Det ska i stället byggbolagen göra. Principen går ut på att en del av de pengar som en exploatör betalar in till staden för att få bygga bostäder och kontor vid de nya stationerna utgörs av ett bidrag till medfinansiering av t-banan.
Hur det går hittills? Ungefär hälften, 772 miljoner kronor, har säkrats för syftet.
Utöver det har mark sålts till ett högre värde än vad som vore fallet utan tunnelbanan, bland annat kring nya stationen Södra Hagalund.