Dubbla rader av taxibilar står utanför Sheraton vid Tegelbacken. Ingen ovanlig syn utanför ett stort hotell i innerstan. Här har det dock skapat stora problem för både gäster och personal.

– Vissa får missbruka reglerna och kommer undan med det, säger en medarbetare vid hotellet som länge har sökt en lösning på problemet.

Sedan 2011 är vägen utanför hotellet en på- och avstigningszon belagd med stoppförbud, vilket innebär­ att bilar bara snabbt kan stanna till för att släppa av och på passagerare. Detta är dock något som vissa förare som inte är anslutna till etablerade bolag struntar i. Det leder till att förbokade bilar får det svårare att hämta gäster. Det ska även ha hänt att oseriösa aktörer har försökt plocka upp kunder som har bokat andra bolag.

– En av våra gäster fick betala 700 kronor för att åka till Slussen. Resan tillbaka med en annan taxi kostade 150 kronor, säger medarbetaren.

När bilen med parkeringsvakter, till vänster i bild, är på plats är det inga taxibilar som parkerar vid på- och avstigningsplatsen.

När bilen med parkeringsvakter, till vänster i bild, är på plats är det inga taxibilar som parkerar vid på- och avstigningsplatsen.

Maja Johansson

Flyttar på sig

Han menar att det inte är ovanligt att det blir bråk vid entrén. Det kan vara mellan olika chaufförer, eller mellan­ chaufförer och kunder. Flera gånger har det blivit slagsmål, och anställda ska ha blivit hotade när de bett förarna att flytta på sig.

I och med att det byggs om vid Tegelbacken finns det dessutom enbart begränsat utrymme för bilar att ta sig förbi, vilket leder till stopp och köer. En busschaufför har mejlat hotellet och sagt att de måste ta tag i problemet då han har hamnat i lägen då han har blockerat trafiken.

En annan gång kom en ambulans inte fram till entrén. Lyckligtvis fick det den gången inga allvarliga konsekvenser.

– Hade det hänt något värre hade det varit katastrof.

Sedan 2023 har medarbetaren framfört både sina och kollegors synpunkter till staden. Under perioder har fler p-vakter satts in, men han upplever att taxibilarna då bara tillfälligt flyttar på sig.

– Det här påverkar inte bara oss, det är även dåligt för hela stadens rykte.

Fråga för polisen

Enligt Lennart Kalderén, förbundsordförande för Svenska taxiförbundet, får de ofta höra om den här typen av problem.

– Ofta handlar det om friåkare som inte är anslutna till någon central. Vi har ingen räckvidd över dem.

Han menar att det är en fråga för polisen då det finns ett regelverk kring stoppförbudet.

– Gör polisen en insats så sprider det sig bland förarna.

Nasar Khan, ordförande för Taxiunionen, som organiserar appförare, tror att problemen kommer att fortsätta så länge taxibranschen är oreglerad, och det går att ta vilket pris som helst för en resa.

– Fenomenen med att skarvare står utanför hotell och stationer började efter avregleringen 1990. Branschen är helt förstörd.