Täby park har skapats som en "modern stad". Gående, cyklande och kommunala färdmedel prioriteras framför bilen, står på hemsidan.
Ändå har många av täbyparkarna bil.
Kurt Ingberg som lämnade villan för området, menar att stadsdelen inte går att jämföra med innerstan.
– Man kan inte jämföra Täby park med Stockholms innerstad, där behöver du inte bil på samma sätt.
– Här kör vi barn till träningar, vi jobbar i stan och handlar i Arninge. Det är helt andra avstånd här, säger han.
De parkeringar som finns längst gatorna blir nästa alltid fulla på kvällen.
Maria Svensson
Köer till garage
Parkeringsbristen har länge varit omdiskuterad. Kurt Ingberg och Sussie Sundqvist har jobbat hårt för att få till en ändring och menar att många av de boende i området håller med dem om situationen.
I dag är det köer till flera garageplatser, berättar de och Easy park som finns i området är dyrt. Det känns heller inte som en säker parkering, då den är obevakad och utan skydd.
– Parkeringsfickorna är det huggsexa om efter 17. Jag åker hem tidigare från jobbet varje dag för att få en parkeringsplats, säger Sussie.
Startade namninsamling
Närmare 200 personer har skrivit under en namninsamling som skapades i våras, som nu ska återupptas då fler flyttat in. De har även haft möten med politiker och tjänstemän.
Nu är förslaget att öppna infartsparkeringen. Där gäller nu parkeringsförbud vardagsnätter mellan klockan 02 och 05.
– Den står nästan tom kvällstid, säger Kurt.
– Vi önskar en 12 timmarsparkering så det inte ska bli en avställningsyta för bilar längre tider, säger Sussie.
Kurt Ingberg och Sussie Sundqvist på infartsparkeringen. Den står tom på kvällarna menar de och förstår inte varför de inte kan få använda dem.
Maria Svensson
Utreder en öppning av infartsparkeringen
Täby park AB har för att möta de boende skapat ytterligare 50 parkeringar med Easy park framför läktarbyggnaden.
Johan Algernon (M), ordförande i stadsbyggnadsnämnden, säger att de har ett avtal med SL att det ska finnas infartsparkeringen för pendlare. Något tjänstemännen ser över nu.
– Vi tittar på möjligheten att delvis nyttja infartsparkeringen för boende och besökare för att underlätta ytterligare, samtidigt som vi värnar de platser som behövs för pendlarna, säger han.
Långsiktigt menar han att de arbetar med att göra förändringar i parkeringsstrategin för Täby park. Hur de förändringarna ska se ut är inte klart.
Saknas buss i området
Att det saknas matvaruaffär, och buss, i området menar han också är ett problem.
– Täby park är inte längre ett nytt område, det bor 3 500 personer där och det borde finnas bra utbyggd kollektivtrafik, då är man heller inte lika beroende av bilen, säger han.
"Finns plater i området"
Easy park-anläggningen är en privat parkering som kommunen inte har direkt rådighet över. Enligt kommunen är det inte full kvällstid.
Johan Algernon säger att de tillsammans med aktören ser över både användning och trygghet.
– Jag har förståelse för att vissa upplever parkeringen som otrygg eller osäker, särskilt när man inte har en garanterad plats. Samtidigt visar mätningar att det finns ledig kapacitet.
Kan flytta
Sussie och Kurt håller fast vid att en lösning måste ske i närtid.
– Förhoppningsvis har hela infrastrukturen hängt med när området är klart men det är många år tills dess, man måste göra något nu, säger hon och Kurt fyller i:
– Annars tror jag många kommer välja bort Täby park, både boende och restauranger, då det även är ett problem för de som besöker Täby park.