Allt började med att Gustavsbergsbon Andreas Eidhagen bläddrade i en bok om inspirerande personer. Han var just då trött på ekorrhjulet och vardagen, så när han läste om ensamseglaren och båtbyggaren Sven Yrvind öppnades en ny dörr.

– Min första reaktion var: "Varför har jag aldrig hört talas om den här mannen tidigare?! Jag måste försöka få kontakt med honom." Så jag ringde upp honom, säger han.

Sven Yrvind vid förhandsvisningen av filmen på Bio Indio i Stockholm. Här med Annika Gritti och Andreas Eidhagen, som har gjort filmen.

Sven Yrvind vid förhandsvisningen av filmen på Bio Indio i Stockholm. Här med Annika Gritti och Andreas Eidhagen, som har gjort filmen.

Eva Tonström

Att det skulle leda till ett sex år långt filmprojekt var inget Andreas visste då. Med sig hade han kollegan Annika Gritti, även hon Värmdöbo, som han driver ett produktionsbolag ihop med i Gustavsberg. Andreas regisserar och klipper och Annika är producent. 

Ensam på öppet hav

Efter många resor ner till Västervik, där Sven Yrvind bor, för att följa hans arbete i verkstaden där han skapar sina båtar, och till destinationer där han startade sina seglatser, har de nu gjort en en timme och 17 minuter lång dokumentärfilm – den första – om Yrvind.

Filmen visar hur han bygger båten som ska ta honom från Irland till Nya Zeeland, en resa på nästan 2000 mil över öppet hav. Ensam.

– Filmen handlar inte bara om segling, utan också om vilket typ av liv vi väljer att leva, konsumtionssamhället, döden och åldrandet. Den väcker frågan om det är möjligt att leva ett otraditionellt liv, säger Andreas. 

Bara en person får plats i Sven Yrvinds båt - han själv.

Bara en person får plats i Sven Yrvinds båt - han själv.

Viaplay/The Motor AB

I filmen syns även en Värmdöbo, Beppe Backlund, som är en av Yrvinds närmaste vänner, och andra tidigare seglingskamrater.

Varför väljer du att segla ensam?

– Jag vill segla, det är hela grejen, sen kvittar det om jag gör det ensam eller med någon annan. Jag har seglat med sällskap också, flera gånger har jag haft flickvänner med ombord, det har funkat fint, säger Sven Yrvind.

En prick ute på havet, är Sven Yrvind och hans båt.

En prick ute på havet, är Sven Yrvind och hans båt.

Viaplay/The Motor AB

Jättenöjd med filmen

Han bygger, och vurmar för, mindre båtar, något han vill ska betonas i artikeln.

– Normen i dag är stora båtar, men man blir inte gladare av det, tvärtom. Som jag ser det är småbåtar mer sjödugliga, billigare och bättre för dig själv och miljön, säger han.

Sven Yrvinds båt, som han byggt och designat själv.

Sven Yrvinds båt, som han byggt och designat själv.

Viaplay/The Motor AB

Vad tycker du om filmen?

– Jättebra! Det trodde jag aldrig, Jag tänkte först att det är inget att prata om, en gubbe som gör båtar och seglar och som har en idé om hur det ska gå till.

Sven Yrvind är i dag 83 år och han bygger ständigt på en ny båt. Det innebär en hel del experimenterande med nya idéer, förklarar han, och att allting inte alltid blir som det var tänkt.

– Till exempel när jag var söder om Gibraltar, då låste sig styrningen plötsligt. Men det löste sig sen. Då får jag bara göra på ett annat sätt nästa gång.

Sven Yrvind bygger sina båtar i en verkstad i Västervik.

Sven Yrvind bygger sina båtar i en verkstad i Västervik.

Viaplay/The Motor AB