Från och med sommaren 2026 ska den eldrivna bärplansbåten Nova, som tidigare har testats i SL-trafiken, nu prövas i skärgårdsmiljö.

Arbetet med att välja vilken skärgårdsrutt Nova ska testas på pågår fortfarande, i dialog med berörda kommuner och lokala aktörer.

"Fantastisk respons"

– När vi testade Nova på Ekerölinjen kunde vi erbjuda en betydligt snabbare restid och det blev en fantastisk respons från resenärerna. Dessutom såg vi en kraftig utsläppsminskning. Det är därför glädjande att vi kan ta nästa steg och se hur tekniken fungerar i en mer utmanande skärgårdsmiljö, säger Michaela Haga (C), ordförande i Region Stockholms Sjötrafikutskott.

Michaela Haga (C), ordförande i Region Stockholms Sjötrafikutskott.

Michaela Haga (C), ordförande i Region Stockholms Sjötrafikutskott.

Region Stockholm

Bärplanstekniken som Nova använder innebär att båten lyfter delvis ovanför vattnet, vilket minskar både friktion och ljudnivå. Detta leder till snabbare och tystare resor samtidigt som det minskar svallvågorna, vilket är positivt för närmiljön vid bryggor och känsliga stränder, framhåller Michaela Haga.

Testar energilager

En utmaning med att driva eldrivna fartyg i skärgården är däremot den begränsade kapaciteten i det lokala elnätet. Därför handlar en del av projektet om att placera ut högeffektslager på strategiska platser, så att fartyg kan laddas utan att överbelasta elnätet.

– I stället för att vänta på kostsamma och tidskrävande utbyggnader av elnätet testar vi en flexibel lösning med energilager, säger Michaela Haga.