På Brommaplans vårdcentral har det jämfört med övriga vårdcentraler i regionen periodvis varit svårt att få tid hos läkare.

Svårast var det under mars månad, då hann vårdcentralen svara på 68 procent av samtalen, jämfört med 94 procent i snitt på vårdcentralerna i hela regionen.

Enligt en tabell som Region Stockholm skickat till tidningen var Brommaplans vårdcentrals telefontillgänglighet som sämst under januari, februari, mars och april, för att förbättras under maj och juni och nu senast under september.

Vårdgarantin säger att en person som ringer en vårdcentral ska få kontakt med vårdcentralen samma dag som hen ringer.

350 samtal om dagen

Mitt i har bett om en telefonintervju med den som är ansvarig för Brommaplans vårdcentral, verksamhetschef Mikael Pettersson. Han väljer att svara via mejl:

"Av olika anledningar, inte minst ett tufft bemanningsläge, har verksamheten haft en period av utmaningar och inte fullt ut nått upp till den tillgänglighet vi önskar."

Enligt Mikael Pettersson får Brommaplans vårdcentral dagligen mellan 200 och 350 telefonsamtal.

"Därtill har vi ett stort digitalt inflöde med över 1 000 chatt- och receptförnyelseärenden varje månad."

Oväntad frånvaro

En förklaring till att vårdcentralen inte alltid går att nå på telefon är oplanerad frånvaro bland personalen, att tillgänglig personal behöver omplaceras. Mikael Pettersson skriver att om personal har oplanerad frånvaro prioriterar vårdcentral att ha personal i mottagningen och i hemsjukvården.

Personal som arbetar med bokning av läkartider kan då tillfälligt behöva omplaceras, "vilket påverkar resurserna i telefon".

Mikael Pettersson beklagar att patienter hamnar i kläm på detta sätt.

"Så vill vi självklart inte ha det."

Han fortsätter:

"Vi gör nu allt för att fortsatt behålla en god tillgänglighet i telefon".

Louise Madssen, ordförande i distriktsläkarföreningen Stockholm, skriver i ett mejl till Mitt i att hon inte kan uttala sig om det enskilda fallet.

"Generellt kan man säga att de flesta specialister i allmänmedicin i Region Stockholm i dag har mer än dubbelt så många patienter listade på sig jämfört med Socialstyrelsens riktlinje på 1 100. När bemanningen redan från början är så skör så blir den snabbt ett stort problem vid oplanerad frånvaro. Det innebär givetvis ett problem för patientsäkerheten såväl som ett arbetsmiljöproblem. 

Mitt i har sökt de fackliga organisationerna för sjuksköterskor och undersköterskor.