Att kunna skicka medborgarförslag till kommunen har man kunnat göra sedan 2003 i Sundbyberg. Men nu ska staden ändra på hur man jobbar med förslagen.

De tar nämligen mycket resurser från staden som i sin tur tar för lång tid på sig att handlägga dem – ofta över ett år. Nu snart ska staden till exempel svara på ett förslag som lades redan 2017.

– Det är så man skäms att det tagit så lång tid. Det är underbetyg till kommunen och i slutändan är det mitt fel, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Schilling (S).

Sker ofta redan

För de flesta nuvarande medborgarförslagen tar staden inte någon direkt ställning i sina svar då de till exempel inte rör kommunens ansvarsområde eller att det som föreslås redan är på gång.

Om fler av förslagen kan hanteras som synpunkter, snarare än medborgarförslag, hoppas staden att det går snabbare att svara medborgarna.

– Medborgarförslag måste hantera på ett visst sätt, de måste utredas och skickas till en nämnd. Kan vi svara på en synpunkt går det mycket snabbare och det blir ett bättre svar, säger Peter Schilling.

Får rösta

Tanken är därför att ta bort medborgarförslagen i sin nuvarande form och införa så kallade e-förslag.

Detta finns redan i flera kommuner i länet. Förslaget publiceras först på kommunens webbplats och andra medborgare kan stödja förslaget genom att signera det. För att behandlas av staden måste det få stöd av hundra andra folkbokförda kommuninvånare. Något som ska ge mer tyngd åt förslagen hoppas Peter Schilling.

– Man går tillbaka till sundbybergarna med sin idé och man får stöd för den. Det får ligga uppe ett tag och folk får ha synpunkter och sedan gör vi en ordentlig utredning på om det är genomförbart, säger Peter Schilling.

Införs i vår

Den 31 december 2021 tas möjligheten till de gamla medborgarförslagen bort och den 15 februari 2022 införs e-förslagen. Enligt Peter Schilling ska det gå att skicka in förslag i framtiden via vanlig post och det ska antagligen gå att rösta på dem via post också, även om staden föredrar digital röstning med hjälp av Bank-ID.

Schilling hoppas att fler får snabbare svar på synpunkter och frågor, samt att de förslag som behandlas faktiskt är saker som inte redan finns eller är på gång i kommunen.

– Jag tror inte att det här minskar förslagsrätten utan snarare ökar den och att dialogen mellan staden och invånarna blir bättre, säger Peter Schilling.