Nyligen stod det klart att mark- och miljödomstolen avslår grannarnas överklagan av farthindret som säger "ba-bam" när fordon kör över det.
Sundbybergs stad har med andra ord lagen på sin sida. Likväl står man inför en jobbig avvägning, tycker Martin Solberg (MP), ordförande i stadsmiljö- och trafiknämnden:
– Å ena sidan har vi grannarna som påtalar att de upplever en hög bullernivå. Å andra sidan vill vi värna om trafiksäkerheten för alla de hundratals barn som rör sig till och från skolan.
På sistnämnda punkt är projektet framgångsrikt, anser Solberg och påpekar att hastigheterna på vägen har sjunkit. Enligt kommunalrådet ska risken för dödsolyckor vid krock ha sjunkit från 65 till 10 procent, en slutsats han drar med hjälp av den så kallade "krockvåldskurvan" som bland annat Trafikverket använder.
– Sett till det, med den information vi har i dag, har vi lyckats.
Grannarna hoppas i sin tur fortfarande på att få till en tystare lösning. Enligt Martin Solberg för staden en "aktiv dialog" med dem.
Öppen för andra hinder
Som Mitt i tidigare har skrivit anser flera BRF:er att kommunen borde ha lyssnat mer på dem innan farthindret uppfördes. Grannarna är också missnöjda med hur de efterföljande bullermätningarna har gått till.
Martin Solberg säger att han inte har skäl att ifrågasätta myndigheternas arbete. När det gäller farthindret förklarar han att det valdes på begäran av SL, då det ska ha ansetts som det skonsammaste alternativet för bussförare och -passagerare.
– Sedan är jag öppen för att se om vi kan byta till andra typer av farthinder, givet att SL godkänner det.
Samtidigt frågar han sig om det skulle leda till mindre buller.
– Det är inte jag helt säker på och kan inte svara på.
Går det att få nuvarande farthinder att låta mindre?
– Det är en väldigt klok idé, om det skulle gå att få till.