Att badgästers bilar står i vägen för utryckningsfordon är ett återkommande problem. Om det har Storstockholms brandförsvar vittnat för Mitt i.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, håller med.

– Det här är väldigt viktigt att vi får ordning på. Vi vill ju tillgängliggöra vattnet, och möjliggöra att man kan stanna kvar i Stockholm under sommaren och njuta av att kunna bada och sola.

– Men, tillägger han, det får inte vara på bekostnad av liv och hälsa.

Nu hoppas Lars Strömgren och hans kolleger i stadshuset att de har funnit en lösning på problemet.

Extra bevakning i år

Som Mitt i tidigare har skrivit planerar styret att införa en ny parkeringsavgift vid badplatser där det anses motiverat.

Avgiften blir ett incitament för den som inte är bilberoende att i stället välja cykel eller buss – och då minskar parkeringsträngseln, resonerar Lars Strömgren.

– Jag ser framför mig att det här är ett nytt och viktigt verktyg för oss, och att det därför kommer att införas nästa sommar på flera av våra badplatser, säger han.

Att det sker först då kan bero på att staden tidigare har försökt jobba med den parkeringsövervakning man har haft, tror Lars Strömgren.

Redan i år har dock nya åtgärder vidtagits på badplatsernas parkeringar, i form av extra bevakning. Enligt Strömgren märker staden att det har haft effekt.

– Men när blåljuspersonal behöver komma fram rör det sig om sekundrar. Det får inte ske, den typen av situationer. Därför är det viktigt att hela tiden jobba med det här, säger han.

Kritik från opposition

Planerna på en p-avgift har både rosats och risats. Kristina Lutz (M), gruppledare i Hammarby-Skarpnäck, har tidigare påpekat att långa besök vid stranden kan bli kännbara för barnfamiljer.

Räddningschefen Tomas Strandman, som tidigare har beskrivit trängselproblemet för Mitt i, vill i sin tur inte kommentera ett politiskt förslag.

– Att de kommer fram till en lösning är bra. Men vilken lösning lägger jag mig inte i, säger han.

Lars Strömgren menar att p-avgiften har fått tummen upp av räddningspersonal.

– Just för att det har lyfts som ett problem att folk parkerar huller om buller och på platser där man inte får parkera. Det är något som jag vet har diskuterats och välkomnas av dem.

Hur ser du på att folk kan uppleva att badplatserna blir mindre tillgängliga när man har en avgift som inte fanns tidigare?

– Den är så pass låg i relation till att man enklare hittar en plats. Samtidigt är konsekvenserna av att inte styra upp det här så stora. Det är inget vi vill ha på vårt samvete, att vi orsakar att blåljuspersonal inte kommer fram för att man har parkerat fel eller ställt sig olämpligt.

Badgästers bilar blockerar brandkåren

När Stockholms badsugna felparkerar sina bilar får brandmännen det svårt att ta sig fram.

– Visa lite hänsyn, vädjar räddningschefen som menar att liv kan stå på spel.

Varma stockholmare tar sig ofta till länets badplatser med hjälp av bilen. Det är en vana som har visat sig ha sina sämre sidor.

– Det återkommer varje år att folk parkerar utmed vägar där det finns plats utan att tänka på utryckningsfordon, säger Tomas Strandman, vakthavande räddningschef på Storstockholms brandförsvar.

Någon särskilt drabbad badplats kan han inte peka på. Problemet är generellt i såväl länet som riket, med den gemensamma nämnaren att polis, ambulans och brandkår sinkas – ibland när det är som mest bråttom.

Vid drunkningstillbud kan det påverka den drabbades chanser att överleva, enligt Strandman:

– Då är det bråttom för oss att komma fram och leta. Om vi får springa flera hundra meter med utrustning tar det naturligtvis mycket längre tid än om vi kan köra fram.

Vad är det värsta som har hänt när ni har sinkats?

– Det har hänt att vi har blivit så fördröjda att det kan ha bidragit till att människor har dött.

Ökning

Tomas Strandman känner inte till att någon sådan incident ska ha skett i Stockholm i år. Men jämfört med för tio, 15 år sedan har problemen med felparkeringar vuxit, upplever han.

– Jag har jobbat ganska länge och min uppfattning är att det är mer nu än förr.

Vad kan det bero på?

– Det kanske är så att det finns fler bilar, helt enkelt. Sedan tror jag att vi som befolkning kanske väljer att ta bilen nu medan man förr tog cykeln. 

Problemet med felparkerade bilar är inte så svårt att råda bot på, menar Strandman.

– Det är bara att parkera vid anvisade parkeringsplatser. Ofta finns skyltar. Och även om det inte står någon skylt borde man kanske kunna dra slutsatsen själv.

Han uppmanar alla badande bilister att fråga sig vad som händer när man parkerar bilen där den inte ska stå.

– Visa lite hänsyn och försök tänka ett varv till: Vad händer när jag ställer min bil här? Blockerar jag vägen?

Är det här bara individens ansvar, eller även kommunernas?

– Möjligen borde det finnas mer parkeringsplatser. Men det är en långsiktig och helt annan fråga. Givet att vi har de platser vi har är det chaufförens ansvar att inte parkera felaktigt.

Min uppfattning är att det är mer nu än förr.

Badgästers bilar blockerar brandkåren

Räddningschef ser ökning av felparkerare ✔ Vädjar: "Visa lite hänsyn" ✔ Kan kosta liv