Arbetet med att bygga den nya bussterminalen vid Slussen, som ska bli ny knutpunkt för Nacka-Värmdöbussarna, pågår för fullt. Terminalen byggs som bekant inne i Katarinaberget och stora delar av berget är redan utsprängt.  

Men fortfarande återstår en hel del, exempelvis ska hela avgångshallen sprängas ut, så sprängningarna kommer att fortsätta fram till i vår. Efter det startar arbetena med att bygga allt som ska vara inuti berget.

– Det är till exempel innertaket, installera all ventilation och säkerhet med bland annat sprinklers, bygga vänthall, rulltrappor och hissar. Allt det drar igång i vår, säger Eva Rosman, stadens kommunikatör för Slussenbygget.

Vänthall, butiker och service

Tidplanen, som innebär att hela bussterminalen ska stå klar år 2023, ser ut att hålla, enligt Eva Rosman.

När bussterminalen är klar ska resenärerna kunna kliva av i den nya ankomsthallen och gå direkt till tunnelbanan och Saltsjöbanan via rulltrappor och hissar inne i berget. I terminalen kommer också finnas, förutom en stor vänthall, små butiker, kiosker och service liknande de i nya pendeltågsstationen vid t-centralen. Bussarna kommer att köra in och ut ur terminalen från Stadsgårdsleden, ungefär i höjd med Fotografiska.

Extra fokus har lagts på att göra terminalen brandsäker, för att klara en eventuell olycka med biogas (som används som drivmedel). Det innebär brandlarm, ventilation och utrymningsvägar - alltihop dimensionerat för att klara att evakuera cirka 5 000 personer samtidigt, enligt staden.

Det nya busscentrat kommer att vara till för i första hand Värmdöbussarna, eftersom man samtidigt bygger en ny tunnelbana till Nacka. Där kommer Nackabussarna att ”docka”, alltså släppa av och på resenärer, från stora delar av Nacka.

Mest Värmdöbussar

Det betyder att Värmdöborna kommer att kunna välja - ansluta till tunnelbanans blå linje redan vid Nacka forum eller fortsätta in till Slussen och byta till grön eller röd linje där. Blåa linjen kommer inte att trafikera Slussen, utan går direkt till Södermalm och t-centralen, och till Gullmarsplan.

De Nackabussar som kommer att åka hela vägen in till Slussen är de som passerar väster om Sickla, som Henriksdal, Saltsjökvarn och Finnboda, enligt Regionen. Nya Saltsjöbanan kommer att gå hela vägen in till Slussen, parallellt med bussterminalen.

Fram till dess att nya t-banan till Nacka är klar 2030 kommer även Nackabussarna att få plats i terminalen, enligt SL. Efter det, när t-banan är färdigbyggd, blir Saltsjöbanan Nackabornas huvudsakliga sätt att komma till Slussen: ”Här delar både Järla och Sickla station bytesmöjligheter mellan tunnelbana och lokalbana.” säger SL, och tillägger att utöver det kommer viss busstrafik från Orminge att gå direkt till Slussen.

Den nya terminalen byggs av Stockholm stad och ska drivas av Region Stockholm. Den är tänkt att klara den förväntade befolkningsökningen i Nacka och Värmdö fram till år 2050. 

https://www.mitti.se/nyheter/t-banan-i-nacka-nya-sprangningar-i-host/reptja!AjdIhS5q0JeuUF0v76KAhg/