En pojke skadades under en operation så att han blev blind på ena ögat. En man fick ingen smärtlindring förrän efter 30 minuter under en starroperation.

En annan patient med näthinneavlossning fick beskedet att han inte behövde akut vård och skickades runt mellan olika akutmottagningar.

Klagomålen på ögonsjukvården i Region Stockholm ökade med 38 procent under förra året, enligt regionens patientnämnd som gjort en specialgranskning.

Under 2024 kom det in 148 ärenden med sammanlagt 219 klagomål, jämfört med 107 ärenden året innan. Totalt sker cirka 400 000 besök inom ögonsjukvården per år, så andelen som klagar är mycket liten.

Men ökningen sticker ut i jämförelse med andra vårdområden.

– Vi har inte sett någon enskild orsak till ökningen, men det är ändå viktigt att uppmärksamma, säger Pia Bornevi, förvaltningschef för patientnämnden.

Otrevliga och nonchalanta

Den största ökningen, hela 141 procent, gällde klagomål på kommunikation och bemötande. Läkare har varit otrevliga, nonchalanta eller inte informerat ordentligt om konsekvenserna av en operation, enligt flera patienter.

– Bemötandet är viktigt för att patienten ska känna sig trygg med sin behandling och resultat, inte minst om det uppstått problem, säger Pia Bornevi.

Talla Alkurdi (S), hälso- och sjukvårdsregionråd, kallar siffrorna för en larmrapport.

– Det här visar återigen varför vi behöver göra strukturella förändringar som höjer kvalitén inom ögonsjukvården. Det krävs för att patienter inte ska bollas runt och för att det ska finnas ett tydligt medicinskt helhetsansvar, säger hon.

Ögonsjukvården är ett av de områden där det S-ledda regionstyret är på väg att ersätta vårdvalets fria etableringsrätt med centralt upphandlad vård. Syftet är att göra vården mer jämlik och bättre samordnad.