Sedan 2019 har lastbilar rullat längs med den lilla vägen i Tungelsta. På flaken har det legat massor med bland annat anläggningsjord, asfaltkross, bruten asfalt och betong. De har förts till en tomt uppe på en höjd, av ett bolag vars vd även äger marken. Sedan dess har höjden, som ligger intill ett litet stugområde, blivit flera meter högre.

Nu har Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund (SMOFH) gett bolaget Mira Care ett förbud att föra in fler massor. Men bolaget menar att det bara är en tidsfråga innan lastbilarna kan börja rulla igen.

Fått förbud tidigare

Vi tar det från början. SMOFH har utfört tillsyn på införseln sedan starten och turerna har varit många. Bland annat har klagomål kommit in till Haninge kommun. Redan 2020 fick bolaget ett förbud mot att föra in anläggningsmaterial som klassas som avfall. Bolaget har sedan dess uppgett att man bara för in anläggningsmaterial som klassas som produkter, till exempel asfaltskross eller återvunnen betong.

Men när förbundet gjort tillsyn på fastigheten har man bedömt att det i vissa fall förts in massor med olämpligt högt föroreningsinnehåll, eller att de inte provtagits tillräckligt för att förbundet ska kunna bedöma eventuell negativ påverkan på mark, grund- och ytvatten.

Så här såg det ut innan förbudet från SMOFH.

Så här såg det ut innan förbudet från SMOFH.

Anna Ludvigsson

Två miljoner ton

I oktober i år anmälde bolaget att man planerade att tillföra ytterligare två miljoner ton massor. Det har nu fått SMOFH att ge bolaget ett förbud för införsel av alla sorters produkter, avfall och annat anläggningsmaterial. De har nu endast möjlighet att föra i sådant som behövs för att driva ridanläggning eller jord- och skogsbruk, som till exempel sand.

– Vi vill pausa ytterliga införsel av massor tills bolaget kan redovisa att de gör en tillräcklig kontroll av föroreningsinnehållet, säger Ylva Rathsman, miljöinspektör på SMOFH.

Skulle införseln fortsätta kan bolaget få vite på 50 000 kronor per tillfälle. Nu måste de bland annat presentera ett program för att kontrollera innehållet i massorna, en så kallad egenkontroll. Innan den 15 december måste bolaget även lämna in dokumentation på analys av tidigare införda massor.

Vill bygga ridanläggning

Enligt Mira Cares vd Linda Bengtsson används massorna till markåtgärder för att kunna bygga en ridanläggning med beteshagar. De köper produkter som används som utfyllnadsmassor för att jämna ut marken. De tittar nu på kraven för att förbudet ska lyftas.

– Men vi kommer att leva upp till kraven – vi har redan en egenkontroll. Vi vet alltid produktslag och gör analys på alla produkter vi tar in. Det handlar helt enkelt om att vårt egenkontrollprogram inte blev godkänt, säger Linda Bengtsson.

Bolaget är säkra på att massorna inte är miljöfarliga.

– Vi vet att det inte har någon negativ miljöpåverkan. Vi bor här själva och våra djur betar här.

Är inte två miljoner ton väldigt mycket för att anlägga en ridanläggning och beteshagar?

– Det är inte så mycket som det ser ut. Vi måste slänta ett berg så att det inte finns några branter, som är farliga för människor och djur, och det tar väldigt mycket material.

Linda Bengtsson har full förståelse för att grannar till exempel kan störas av lastbilarna eller att skog försvinner.

– Men som fastighetsägare har jag rätt att göra förändringar på min egen mark och den här marken ska göras om till hästverksamhet. Nu är det bara en fråga om när vi kan börja igen.