Stadsdelen började byggas för femton år sedan men är bara halvfärdig. Nyligen klubbades tre nya kvarter längs med Dalvägen i anslutning till Gula linjens nya station.

Därmed rivs befintliga kåkar och det är tack och adjö också för den stora parkeringen.

Det rör sig om 185 bostäder och nya 77 000 kvadratmeter kontor som ska byggas på sträckan mellan parkeringen fram till Solna station.

Trafiken leds om

Samtidigt görs Dalvägen om till "torggata".

– I stället för att vara en genomfartspassage för bilar blir det en året runt-gågata där man går och cyklar. En Solnas "rambla" med uteserveringar, grönska och och liv och rörelse med en naturlig övergång till Vasalundsparken, säger kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S).

Illustrationen visar de tre nya kvarteren på Dalvägen –185 bostadsrätter och resten kontor.

Illustrationen visar de tre nya kvarteren på Dalvägen –185 bostadsrätter och resten kontor.

TMRW

Bilarna då? De kommer att få köra utmed tågspåren på Råsta strandväg i stället.

– I det här projektet får bilarna flytta på sig. Eller helst stanna hemma. Det som är häftigt med Arenastaden redan i dag är att 80 procent av resorna sker med kollektivtrafik. Det förstärker vi nu.

Även på andra sidan tågspåren, vilka Solna vill däcka över, planerar Skandia fastigheter ett stort tillskott på kontorsfronten.

Behövs fler kontor?

– Det behövs både arbetsplatser och bostäder. Mycket av kritiken gällande kontor handlar om trafik, att folk tar bilen till och från kontoret. Framtidens stadsdelar bygger på hållbart resande, och det kommer att öka i Arenastaden.

Kritiken gäller även tomma kontor i pandemins spår. Ser du en sådan risk?

– Proffsen som utvecklar Arenastaden har gjort bedömningen att kontor efterfrågas även i framtiden. Dock inte de kontorsområden som ligger avskilt, kraven är högre. Därför blir det här så bra, man jobbar precis in till kollektivtrafiken, lunchar på "ramblan" och kan shoppa i MoS efter jobbet.

Vad säger du till dem som är less på sprängningar och byggen i området?

– Många Solnabor lyfter att de vill ha mer uteliv och mötesplatser. Det kommer de att få. När tunnelbanan är klar om fem år ska det vara klart. Det är värt stöket under tiden.

Nya kontor ersätter befintlig bebyggelse mellan arenan och Solna station. Till höger i bild tunnelbaneuppgången som också förläggs på Dalvägen.

Nya kontor ersätter befintlig bebyggelse mellan arenan och Solna station. Till höger i bild tunnelbaneuppgången som också förläggs på Dalvägen.

BAU Arkitekter

Det planerade kontorshuset närmst Solna station och torggatan in på Dalvägen med träd och uteserveringar.

Det planerade kontorshuset närmst Solna station och torggatan in på Dalvägen med träd och uteserveringar.

BAU Arkitekter

Politiskt råder enighet om att bygga vidare på Arenastaden.

Rödgröna koalitionen har dock styrt in på ny kurs som innebär 50 procent hyresrätter i nyproduktion. Enligt Kukka-Salam är det prio framåt.

– Den komponent som saknats i planeringen av Arenastaden är hyresrätter, och det lovar vi fler av.