Anna König Jerlmyr (M) är lättad över att parterna är överrens om hur de växande kostnaderna för den nya tunnelbanan ska fördelas. Foto: Erik Lejdelin & Moderaterna

Stockholms stad får ny miljardnota för tunnelbanebygget

Stockholms stad får betala ytterligare 1,2 miljarder när kostnaderna för nya tunnelbanan växer. Nu krävs en minutiös koll på utgifterna, anser finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

  • Publicerad 04:11, 4 jun 2021

Hösten 2019 stod det klart att kostnaden för utbyggnaden av tunnelbanan skulle öka med drygt 9 miljarder kronor till totalt 32 miljarder kronor. Under våren har det pågått intensiva förhandlingar mellan staten, regionen och de fyra kommunerna, som är med och finansierar projektet, om hur den växande kostnaden ska fördelas.

Husgrund från 1800-talet hittad i Stockholm

Stockholm betalar 4,5 miljarder...

Nu har Stockholms kommunstyrelse klubbat att staden kommer att öppna plånboken och betala ytterligare drygt 1,2 miljarder kronor. Notan för Stockholms del har därmed ökat med nästan 37 procent för att stanna på dryga 4,5 miljarder kronor.

Finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) är ändå lättad att överenskommelsen är på plats.

– Det är inte tillfredsställande när det blir fördyringar, men vi har ändå landat i en lösning som alla parter är beredda att signera och gå vidare med, säger hon.

Hur mycket större kostnadsökningar kan staden acceptera?

– Vi hoppas undvika att hamna i den här situationen igen, säger Anna König Jerlmyr och understryker att det är viktigt att det framöver finns en god kostnadskontroll och en minutiös koll på utgifterna i projektet.

...och bygger 45 900 bostäder

I takt med att tunnelbanan byggs ut ska kommunerna se till att 77 900 nya bostäder byggs nära kollektivtrafiken. I och med det nya avtalet får kommunerna mer tid på sig att nå det målet.

För Stockholms del handlar det om att bygga 45 900 bostäder. Men staden ser inga skäl till att flytta fram sin deadline till 2035 som avtalet tillåter.

Socialdemokraterna ställer sig tvivlande till att staden kommer klara sitt åtagande och pekar på att antalet klubbade detaljplaner har minskat under den grönblåa majoritetens styre.

Men den bilden delar inte Anna König Jerlmyr, som är säker på att nå målet år 2030.

– Vi har bostadsbyggande i Slakthusområdet, Farsta, Årsta och i hela Hagastaden och vår bedömning är att vi kan hålla de mål vi har satt upp. Vi håller i bostadsbyggnadstakten, säger hon.

Så kan nya t-banelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö dras

Så ska den nya notan betalas

2019 stod det klart att kostnaden för tunnelbaneutbyggnaden till Solna, Barkarby, Nacka, Södermalm och söderort blir 9,3 miljarder kronor dyrare. Så här fördelas kostnaden:

Staten: 4 miljarder kronor

Regionen: 3,018 miljarder

Stockholms stad: 1,242 miljarder

Järfälla kommun: 489 miljoner

Nacka: 389 miljoner

Solna: 170 miljoner

Den skenande kostnaden beror enligt Region Stockholm på det nya skärpta statliga kravet på miljö- och säkerhet, samt att det har tagit längre tid än beräknat för att hitta lösningar som både kommuner och Trafikverket har godkänt.

Källa: Region Stockholm

Visa merVisa mindre

Då kan du kliva ombord

Så här ser tidplanen ut för utbyggnaden av tunnelbanan. Hänsyn har inte tagits till eventuella överklaganden.

Trafiken börjar rulla...

från Akalla till Barkaby 2026.

via Hagastaden till Arenastaden 2028.

till Nacka och Söderort 2030.
 

Visa merVisa mindre