Den 8 juni är det tack och hej för Vällingbyhallen. Då släcks hela 70-talsanläggningen ned för den upprustning som väntas pågå ända till 2028-2029. Idrottsföreningarna tvingas evakuera och tusentals ungdomar berörs.
I januari presenterade staden sin lösning för basketen och pingisen: Två idrottstält uppförs på Vinsta bollplan åt Blackeberg basket och Ängby SK.
Processen har gått blixtsnabbt, de så kallade air domesen är snart halvvägs uppe och redan till midsommar ska allt vara klart.
Men bland de kringboende finns en stor oro över trafikkaos. Hundratals ungdomar ska dagligen på olika sätt ska ta sig till den tidigare rätt anonyma bollplanen längs Bergslagsvägen.
Känner sig överkörda
– Staden har till varje pris försökt få upp tälten så snabbt man kan. Synpunkterna man samlat in från oss boende har inte beaktats överhuvudtaget. Man har bara velat få igång bygget, säger Simon Holmén, en av många som bor intill Vinsta bollplan.
Tälthallarna ska avlasta Vällingbyhallen efter att den stängt för renovering i juni.
Filip Magnusson
Erik Stiegler, 29, bor i området och tycker ändå att tältens fördelar överväger nackdelarna.
– De som bor närmast påverkas säkert, men Vinsta bollplan har ju varit helt bortglömd länge. Det är jättebra att det görs något av den, säger han.
Stockholms stad anlägger 35 parkeringsplatser intill idrottstälten. Antalet följer gällande riktlinjer för denna typ av byggprojekt, menar man.
"Området är inte dimensionerat för anläggningen"
– Vi ser det som alldeles för få. Ingen i området vänder sig emot idrottstälten, men området är inte dimensionerat för anläggningen. Intilliggande Skattegårdsvägen är redan hårt belastad med trafik nära inpå husen och parkeringarna räcker inte till som det är i dag. Nu kommer gatorna belastas ännu hårdare, säger Simon Holmén.
Bland föreningslivet är dock utformningen välkommen. Pingisklubben Ängby SK har även aviserat att man vill att idrottstälten blir kvar även efter att Vällingbyhallen öppnat igen.
Basketen kom med idén
Tälthallarna ska även kunna användas av skolidrotten, och strötider kan eventuellt gå till sporter som futsal eller innebandy. Staden vill ha full verksamhet i tälten i augusti.
Vällingbyhallens anläggningschef Erik Bredler.
Mitt i
– Det finns inte fog för någon oro kring trafikkaos enligt våra beräkningar. Det finns ju också goda möjligheter att ta sig till Vinstatälten med kollektivtrafik eller genom att cykla eller gå dit. Antalet p-platser ska räcka till för verksamheten i hallarna, säger Vällingbyhallens chef Erik Bredler.
Stadens prislapp för uppförandet väntas landa på 40 miljoner kronor.
ENKÄT: Vad tycker du om tälthallarna i Vällingby?
Erik Stiegler, 29, Vällingby
– Det är tråkigt för alla här i radhuskvarteren bakom att husen kommer skuggas av hallarna, men jag känner väl att det är bättre att hallarna byggs här än att det inte byggs alls. Var ska alla ungdomar annars ta vägen?
Rikard Hjalmarsson, 62, tycker det är bra att idrottshallarna byggs, men anser att staden tänker för smått. "Dels borde man försöka få fram fler p-platser än de man planerat för, dels borde fler sporter ges plats än bara basketen och pingisen, annars tycker jag det ser bra ut", säger han.
Filip Magnusson
Rikard Hjalmarsson, 62, Spånga
– Jag tycker idén är jättebra och det är viktigt att Vällingbyhallen ersätts, men jag tycker att antalet parkeringsplatser verkar vara i minsta laget. Sedan tycker jag att fler sporter borde få plats här. Staden viker i princip hela anläggningen åt bara två sporter: basketen och pingisen. Det finns betydligt fler sporter som behöver halltider.
Eva Eriksson, 70, blev glad när hon förstod att nya bygget på Vinsta bollplan handlade om idrottshallar. "Parkera kan folk göra mellan Coop och Willys. Hallarna behövs", säger hon.
Filip Magnusson
Eva Eriksson, 70, Vällingby
– Jag tycker det är kanon. Att Vällingbyhallen stängs är en stor sak här, då måste man göra vad man kan för att lösa situationen. Sedan finns det ju en mängd parkeringsplatser mellan Willys och Stora Coop här borta som borde kunna bidra till att underlätta parkeringssituationen.