Blåbussarna i innerstan ska kunna rulla fram i åtminstone 20 kilometer i timmen. Det är Region Stockholms mål, fastslaget i stombussplanen.

Omkring en tredjedel av körtiden står till exempel fyrans buss vid hållplatserna. En åtgärd för att snabba upp resorna är att glesa ut dem.

500 meter mellan varje hållplats lagom, anser regionen och kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (MP).

https://www.mitti.se/nyheter/planen-minst-500-meter-mellan-hallplatserna-for-blaa-bussarna/repuhw!8JgWIEMwUwrPafJcRrw/

Men där är han på kollisionskurs med partikamraten i Stadshuset, trafikborgarrådet Daniel Helldén.

– Stockholmarna vill ha sina hållplatser kvar, säger han.

Han vill att skrivningen om att det ska vara 500 meter mellan hållplatserna tas bort, och att det inte ingår i åtgärderna för att snabba upp bussarna.

– Vi får ta en diskussion med regionen om det, säger han.

Naturligt stopp

Han menar att man får fokusera på övriga åtgärder, som bussfiler och signalprioritering i korsningarna. Han skulle också gärna se påstigning i alla dörrar som ett sätt att minska hållplatstiden.

– Jag tror att det är när bussarna fastnar i trafiken som resenärerna upplever att de inte är prioriterade. Att bussarna stannar vid hållplatser är en naturlig del av resan.

Blir för bökigt

Ett antal hållplatser har redan dragits in. Frågan är om de kommer tillbaka?

– Vid Rosenlundsgatan upplever många att det är för långt till hållplatsen. Risken med glesare hållplatser är att det blir så bökigt att resenärerna slutar ta bussen, säger Daniel Helldén.

Partikamraten Tomas Eriksson kommenterar stadens inställning så här i ett mejl:

”Vi tycker att detta är en fråga som vi måste diskutera inom framkomlighetskommissionen. På vissa platser kan 500 meter vara för långt. Ibland är det kanske för kort. Behöver avgöras från fall till fall. Men ändå viktigt att underlaget finns kvar i planen."