I Stockholm finns i dag omkring 120 000 parkeringsplatser på gatorna. Det motsvarar ungefär en femtedel av stadens totala gatumark eller fem gånger hela Gamla stans yta.

– Vi ser att stockholmarnas gemensamma mark kan användas bättre, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Det rödgröna styret vill nu ge mer plats åt cyklar, uteserveringar och grönska, snarare än bilar. Därför vill de att fler ska parkera i garage.

Slopar boendeparkeringen

Boendeparkering, som ger boende rätt att parkera på gatorna i sitt närområde till en rabatterad avgift, ska nu slopas för nybyggda bostäder.

Det har redan införts i områden som Hagastaden, Annedal och Norra Djurgårdsstaden, och nu ska samma princip gälla för all nyproduktion.

När fler parkerar i garage blir det större plats på gatorna för annat, menar Lars Strömgren (MP).

När fler parkerar i garage blir det större plats på gatorna för annat, menar Lars Strömgren (MP).

Klara B Orreteg

– När vi bygger nytt har vi chans att göra rätt från början. Därför har vi beslutat att alla nya bostäder ska ha sin parkering för boende på kvartersmark, i garage eller p-hus. Där kommer det alltså inte vara möjligt att parkera på gatan med rabatterad avgift, säger Lars Strömgren.

Träder i kraft i sommar

Reglerna träder i kraft den 1 juli 2025 och gäller bara bostäder som ännu inte byggts. Förändringen gäller inte fastigheter med nytt bygglov för till- eller ombyggnad, då parkering inte berörs i ansökan.

– Den som flyttar in i en bostad som berörs kommer veta på förhand att det inte finns boendeparkering på gatan, säger Lars Strömgren.

Moderaterna är kritiska till beslutet, precis som de varit mot höjningarna av parkeringsavgifterna.

– Samma rödgröna partier som gör det dyrare och svårare att ha bil, gör det också dyrare och svårare att åka kollektivt. Det måste snarare bli enklare att ta sig fram i Stockholm, säger oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M).