Vid årsskiftet höjer Stockholms stad maxtaket för hyrcyklar från 2 000 till 3 000 stycken. Tanken är att göra det enklare för invånarna att välja cykel framför bil och på så sätt minska stadens klimatutsläpp, enligt trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
– Om det fungerar bra är vi öppna för att fortsätta höja taket, säger han i ett pressmeddelande.
Färre bolag
Samtidigt stramas regelverket åt. Från den 1 januari får högst två bolag tillstånd att hyra ut cyklar i staden. Från 1 juli gäller samma begränsning även för elsparkcyklar.
– Med färre bolag kan vi göra ett hårdare urval och belöna de bolag som sköter sig bäst. Det är ett sätt att skapa större ordning på gatorna. Dessutom blir det färre appar att hålla reda på för stockholmarna, säger Lars Strömgren.
"Med färre bolag kan vi göra ett hårdare urval och belöna de bolag som sköter sig bäst," säger Lars Strömgren.
Klara B Orreteg
M och MP krokar arm
Beslutet är resultatet av en ovanlig överenskommelse mellan det rödgröna styret och Moderaterna. Målet är att ge branschen långsiktiga och politiskt förankrade spelregler.
Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) välkomnar samarbetet:
– Det är ganska unikt att vi har fått till den här överenskommelsen. Det finns inte så många exempel på det under mandatperioden hittills. Jag vill fortsätta visa att vi gärna kan jobba konstruktivt från oppositionshåll, säger han.
"Här tror jag att många stockholmare tycker att det behövs mer ordning och reda," säger Dennis Wedin (M).
Mikael Andersson
Mer i ytterstan
Staden vill också göra tjänsterna mer tillgängliga utanför innerstan. När nya tillstånd delas ut kommer bolag som placerar fler fordon i ytterstadsområden därför att premieras.
– Vi vill sänka trösklarna till cykelbanor i hela Stockholm. Därför kommer bolag som har fler fordon i ytterstan kunna få en större del av kakan när vi beviljar nya tillstånd, säger Lars Strömgren.