Den ursprungliga planen med Stockholms nya hyrcykelsystem Stockholm eBikes var 1000 nya elcyklar från och med den första april.

Verkligheten blev en annan.

Först försenades premiären till den 10 maj, och då fanns det endast 500 cyklar utställda. Många av dessa fungerade dock inte.

Nu, i mitten av juni, finns endast omkring 200 cyklar att tillgå.

Det här har resulterat i att staden krävt Stockholm eBikes på vite, just nu runt 6,3 miljoner kronor. Av de nio fakturor på 700 000 kronor som varje vecka skickats ut har en betalats. Stockholm Ebikes hävdar nämligen ”force majeur”, alltså att företaget på grund av oförutsedda händelser inte är bunden till vad som står i avtalet med staden.

Som anledning nämns kriget i Ukraina, corona-utbrott i Kina och strejk i Italien.

– Vi har bett dem förklara på vilket sätt det försenat elcyklarna men inte fått svar än, säger Malinda Flodman, pressansvarig vid Trafikkontoret.

– Vi kommer betala alla viten vi ska betala. Det här har vi en pågående dialog om. Vi har betalat den första fakturan, kontrar Daniel Mohlin, chef för Stockholm Ebikes och tillägger att de har informerat staden löpande sedan förseningen blev känd, presenterat händelseförloppet vid flera tillfällen och skickat in underlag till de frågor som staden haft.

"Absurd situation"

Oppositionsborgarrådet Jan Valeskog krävde i den senaste trafiknämnden att avtalet med eBikes bör sägas upp 1 juli, om inte det som står i avtalet med staden är uppfyllda innan dess.

Bolaget har, enligt honom, brutit mot närmare 20 punkter i avtalet.

– Hur länge ska det här få fortsätta utan att något görs. Situationen är faktiskt absurd, säger Jan Valeskog som själv köpt ett abonnemang men ännu inte lyckats hitta en enda cykel ute på stan att använda.

Förslaget blev dock nedröstat i nämnden.

– Vi från staden måste sätta press på dem, men inget görs. Det här är faktiskt en skandal. Vi måste få ett slut på den här cirkusen, säger Jan Valeskog.

Artikeln har uppdaterats.