Míra Dávida började arbeta med glaskonst redan som 14-åring på gymnasiet i Budapest.
– Jag fick lära mig många glastekniker och gick vidare till konstuniversitet där jag introducerades till flameworking som jag gillade mycket. Jag ville lära mig vidare, säger hon.
Flameworking är en småskalig glasblåsning som är mer detaljerad. Den används ofta i laboratorier i mer vetenskapliga ändamål. Men i länder som exempelvis USA och Japan används tekniken ofta inom konsten, berättar hon.
Glaskonstnären Mira Davida bor i Vendelsö.
Marton Méhes
Nära naturen
För tre år sedan tog konsten Míra Dávida till Stockholm och Konstfack. Men valet på boendeort föll på Vendelsö. Hennes sambo är ingenjör och fick jobb i kommunen.
– Vi ville inte bo i stan, utan nära naturen, säger hon.
Naturen är Míra Dávidas största inspiration. Man hittar henne ofta i Tyresta nationalpark eller runt Rudasjön. Efter ett år på Konstfack fick hon ett stipendium för att åka till USA och studera flameworking närmare.
Nyligen fick hon beskedet att hon tilldelas ett av Haninge kommuns konststipendium. Stundtals har det varit svårt att få ett socialt nätverk i Stockholm och att få möjligheter att ställa ut.
– Stipendiet betyder mycket för mig, jag blev otroligt glad. Det blir som en bekräftelse på att jag är en del av svensk konst, säger hon.
"Vespidae och Koraller" på Kulturhuset Stadsteaterns utställning "Fresh Brew" i fjol där Mira Davida ställde ut.
Mira Davida
Egen studio
Míra Dávida tycker att det är viktigt att det finns en gemenskap av konstnärer i kommunen.
– Det är viktigt att det inte bara finns på Södermalm och Östermalm, Haninge behöver också konstnärer.
Nu hoppas hon bygga sin egen studio i Haninge där man utöver att se hennes konst, vill erbjuda kurser.
– Det är roligt och spännande att arbeta med flamework och jag vill att andra ska få känna det och veta om tekniken, säger hon.