Sedan Stavsnäs vinterhamn byggdes på 1980-talet har det varit en plats där människor och varor lastas på och av. En omstigningsplats för att ta sig vidare någon annanstans. Den funktionen behövs fortfarande – Stavsnäs är Stockholms skärgårds största replipunkt med 350 000 passagerare per år som kliver av och på färjor ut till öarna.

Gästbrygga med 70 platser

Men det räcker inte, menar Värmdö kommuns hamnbolag, Värmdö hamnar AB. Deras vision är att utveckla hamnområdet till att också bli ett attraktivt besöksmål dit människor kommer för att äta och göra kul saker.

Förra året smygstartade man genom att anlägga hamnens första gästbrygga för fritidsbåtar. Den har plats för 70 båtar.

– Det har inte gått att lägga till här med en mindre båt tidigare, bara gods- och passagerartrafik, så det här är efterlängtat, säger Michael Larkner, vd för Värmdö hamnar.

Den handfull platser som funnits vid en av deras gamla träbryggor räcker inte långt, tillägger han. Många av de nya gästplatserna har fyllts upp av öbor, berättar Michael Larkner.

– De hyr en plats från maj till september så kan de komma och gå som de vill, det har blivit väldigt populärt.

Nya inslag i år är minigolfen, som ska vara klar i mitten av juni, en länga med sjöbodar som ska sälja räkor, glass, presentartiklar med mera och en bakficka till Stavsnäs sjökrog. Kajakuthyrningen, som smygstartade förra året, är också redo för sommaren.

– Allt det här tillför mer liv i hamnen och det är något vi har saknat tidigare, säger Michael Larkner.

Tre sektioner i nya vinterhamnen

Som en del i satsningen att bli mer en destination har man skapat ett magasin bara för Stavsnäs vinterhamn.

– Hamnkontoret fick tusen frågor om allt möjligt förra året så vi beslutade att sätta ihop en tidning i år, där all information finns, säger Michael Larkner.

Magasinet kommer att ligga i ställ runt om i hamnen och lite andra delar av kommunen.

När allt är klart ska Stavsnäs vinterhamn vara uppdelad i tre sektioner: Gästhamn för fritidsbåtar och all service som hör till det, en hamn för passagerarfärjorna och en kaj för hantering av gods till och från öarna.

Det som gör det hela möjligt är att en ny detaljplan antogs nyligen, och att det numera finns kommunalt vatten och avlopp utdraget till hamnen. Många fler idéer är inritade men det behövs tid och finansiering för att genomföra resten av projekten, enligt Michael Larkner.

– I den bästa av världar är allt klart om 10-15 år, tillägger han.