När regionens pendelbåtsutredning låg klar i början av 2019 så dömdes en båt mellan Hässelby och stan ut. Sträckan Hässelby strand - Slussen skulle ta dubbelt så lång tid med båt som med tunnelbana, som tar 37 minuter, utifrån dagens fartbegränsningar hävdade man i utredningen.

Att åka mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand tar jämförelsevis 55 minuter i dag.

"Är fullt på bussarna"

Men nu har stadsdelsnämnden i Hässelby-Vällingby klubbat igenom sina förslag och synpunkter på den remiss om trafikförändringar som trafikförvaltningen (SL) årligen skickar ut.

Ett av förslagen handlar om att införa en båtpendellinje mellan Stäket-Lambarö-Hässelby strand-Klara Mälarstrand vid Stockholms stadshus.

Bo Arkelsten (M), ordförande i stadsdelsnämnden, menar att en båtlinje vore uppskattat av resenärerna, men också skulle lätta trycket på bussarna från Hässelby villastad liksom belastningen på bilvägarna.

– Det vore oerhört bra. Vi har sett att det kan vara fullt på bussarna från Hässelby villastad på morgonen och bilköerna har inte blivit mindre, säger han.

I svaret till regionen väver stadsdelsförvaltningen dessutom in Lambaröfrågan. "Det skulle innebära att transportmöjligheterna för boende på Lambarön förbättras eftersom förbindelsen mellan Lambarö och fastlandet saknas idag".

https://www.mitti.se/nyheter/lambarobor-forsvarar-olovliga-bryggan-i-hasselby/repucq!nbFNN4V2CxsEcuTgSyFzmQ/

Bo Arkelsten menar att man trots en längre restid med båt måste se till samhällsnyttan med tanke på trycket på vägar och kollektivtrafik.

– Dessutom kommer vi ha en enorm nybebyggelse i västerort vilket gör att ännu fler människor ska resa. Hastighetsbegränsningarna går möjligtvis att se över i någon del. Båtresan till stan och arbetsplats får ses som en upplevelseresa i lugn och ro jämfört med trängsel och köer i bilar, bussar och tunnelbana, säger han.

En timme med bil

Denise Lagercrantz, som är en av alla Hässelbybor som höjt rösten för pendelbåt de senaste åren, ger tummen upp. Hon ser chansen till både fina naturupplevelser och jobb under färden.

– Jag skulle absolut åka med den. Tunnelbana är inte ett alternativ för mig eftersom jag då måste åka buss innan. Nu tar jag bil och det kunde ta en timme in till Kungsholmen innan pandemin, säger hon.

En linje från västerort har också tidigare funnits med i utspel från politiska partier och Stockholms handelskammare.

I slutändan är det Region Stockholm som bestämmer över SL-trafiken. Någon pendelbåtslinje mellan Stäket och Klara Mälarstrand ser dock inte ut att vara i sikte än på några år.

"På grund av minskat resande och minskade intäkter under pandemin, och det faktum att vi räknar med en lägre nivå även under 2022 planerar vi inte idag för att införa, eller inleda försök med, en pendelbåtlinje Stäket - Stockholm under nästa år." skriver Claes Keisu, pressansvarig på SL, i ett mejl.