Passagerarantalet på Arlanda förväntas öka från dagens 23 miljoner till 40 miljoner år 2050. Det finns ett nationell mål om fler kollektiva resor till och från flygplatsen.

Mot bakgrund av det har regeringen skickat ut en utredning med olika förslag på remiss till kommunerna.

Solna stad har målet klart: Solna station borde bli ett stopp på Arlanda express som idag går direkt mellan Centralen och flygplatsen.

Men Solna vill mer än så. Genom att bygga ihop de olika trafikslagen – pendel, tvärbana, bussar och från 2028 även tunnelbana – kan Solna station bli en storregional bytespunkt – ett Stockholm Nord.

Här ska fjärrtåg, alltså tillexempel SJ-tågen, stanna och resenärer från hela landet kliva på och av, är visionen.

– Arenastaden har 30 000 arbetsplatser, vi går mot 50 000. Vi har nationalarenan som drar folk från hela världen, det vore helt rimligt att då kunna åka direkt till oss och se Taylor Swift i stället för att åka till centralen och trängas för att byta till pendeltåg, säger kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S).

"Stora vinster"

Det skulle på samma gång avlasta Centralstationen, menar staden.

Att bygga ut Solna station och koppla ihop trafikslagen skulle kräva en stor insats och kostnader från Solnas sida, men vinsterna anses värda mödan.

– Den stora vinsten är att kunna åka från Solna till resten av Sverige. En storstation mitt i Arenastaden ger samtidigt fenomenala pendlingsmöjligheter för alla som arbetar där. Det blir också enklare för Solnaborna när släktingar kommer på besök och bättre flöden vid stora arrangemang.

Konkurrens med andra

Men när det gäller satsningar på resor till Arlanda fästs i dagsläget ingen särskilt vikt vid Solna som betydelsefull knutpunkt. I stället diskuteras i utredningen en ombyggnad av Märsta station och en förlängning av Roslagsbanan till Arlanda.

Sara Kukka-Salam (S) fotograferad i Arenastaden som får tunnelbana 2028. Det förväntas öka antalet resenärer vid Solna station. "Ett Stockholm Nord är det enda rimliga".

Sara Kukka-Salam (S) fotograferad i Arenastaden som får tunnelbana 2028. Det förväntas öka antalet resenärer vid Solna station. "Ett Stockholm Nord är det enda rimliga".

Mikael Andersson

Solna stad saknar också ett resonemang om Solna stations potential som regiontågstation i den regionala utvecklingsplanen, RUFS, som blickar mot 2050.

– Jag vet att andra kommuner är på tal och vill ha satsningar. Men Solna måste bli den regionala bytespunkten. Vi kommer ha tunnelbana, tvärbana och pendeltåg vid samma station, varken Järfälla, Sigtuna eller Sollentuna eller någon annan kommun kan matcha det. Jag är väldigt tydlig med att jobba för ett Stockholm Nord och kommer pusha på för det hos regionen och staten.

Under nästa år fattas beslut dels om bättre kopplingar till Arlanda, dels om den regionala utvecklingsplanen.

Kommer Solna station bli Stockholm Nord?

– Ja. Det är bara en tidsfråga.

Dörrparet på perrongen döljer tredje entré

Visste ni att det döljer sig en tredje entré bakom de blå dörrarna på Solna stations perrong?

Dörrar som det finns en vilja att öppna, men en ovilja att bekosta.

Varje vardag kliver 16 000 personer på pendeln på Solna station. Det finns två entréer, en mot Arenastaden och en mot Hagalund.

Men det finns potential för tre.

Genom de blåa dörrarna mitt på perrongen kunde resenärer fram till 2013 ta en hiss ned till en gångtunnel som ledde till Gårdsvägen.

Nu vill Skanska öppna entrén på nytt.

Det är Fastighetsvärlden som skriver om att fastighetsägaren väckt frågan ur sin slummer. Gångtunneln, om den öppnades, skulle leda rätt upp till kontorshusen Solna Link som Skanska bygger på Gårdsvägen med inflytt 2027.

"Varför hålla en uppgång stängd med tanke på hur mycket folk som rör sig i området? Den finns ju där fysiskt och vi hoppas att den kan öppnas", säger Markus Dangré, vd för Skanska fastigheter, till tidningen.

Den andres ansvar

Men varken regionen eller Solna stad är sugna på att stå för driften av en sådan entré.

Enligt trafikförvaltningen har man gjort en behovsanalys som visat att resenärsnyttan av en tredje entré inte är tillräckligt stor för att motivera att lägga pengar på saker som biljetthall och spärrlinje. Det får Solna stad betala, i så fall, tycker regionen.

Men inte heller Solna tänker punga ut för att öppna upp entrén, även om staden anser att det skulle gagna resenärsflöden på stationen och gärna ser att den kommer på plats. Drift och finansiering av entréer är en fråga för regionen, har staden gjort klart för Fastighetsvärlden.

Gångtunneln stängdes 2013 i samband med att den norra entrén mot Mall of Scandinavia öppnade.

Gångtunneln stängdes 2013 i samband med att den norra entrén mot Mall of Scandinavia öppnade.

Anna Wachenfeldt

Dörrparet på perrongen döljer tredje entré

Fastighetsägare vill öppna entrén til Solna station, skriver Fastighetsvärlden ✔️ Varken Solna eller regionen sugna på att betala