Trafikkontoret har tillsammans med näringslivet undersökt hur man bäst skulle kunna nyttja natten, och de tomma gator som kommer med den, för att minska trycket på stadens gator under dagen.

Sedan 2014 har staden i ett projekt testat att under natten tillåta enstaka tunga fordon på stadens gator, något som i dagsläget annars inte är tillåtet mellan 22 och 06 på mindre gator, enligt trafikförordningen.

Testerna syftar till att effektivisera godstransporter och främja elfordon.

Dyra leveranser

– Det en fråga om att få näringslivet att fungera i staden och där är leveranssiden problematisk. Åker man med en leverans en tidig morgon så inser man snabbt att det tar tid och kostar mycket pengar, säger trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

För att kunna köra tunga transporter i innerstaden nattetid krävs speciell teknik för att boende inte ska störas av buller, vilket är ett problem som ännu inte är helt löst.

– Stålbingarna skallrar, dörrar till lagerlokaler kan låta. Backar man en lastbil så tjuter den för att varna. Det är det man har försökt hitta lösningar på och där är vi inte hemma ännu. Så här långt har man sagt att det funkar med nattleveranser på gator med mer bakgrundsljud, typ Hornsgatan. Där blir de extra ljuden inte lika påtagliga. Riktigt tysta bakgator låter det för mycket på än så länge.

Vad säger du till de som bor i innerstaden och blir oroliga för nattsömnen nu?

– Det är en korrekt oro, men vi släpper inte på det här på riktigt innan vi löst problemen.

Så när tror du att de tysta nattleveranserna kan bli verklighet i stor skala?

– Om något år borde vi kunna göra det i större utsträckning.

När leveranserna är tillräckligt tysta för att kunna genomföras nattetid, återstår en lagfråga.

I dagsläget är det enligt Trafikförordningen inte tillåtet att man gör en generell dispens baserad på till exempel drivmedel. Alltså att man ger tillåtelse till alla eldrivna tunga fordon att leverera nattetid, men inga andra. För detta krävs en förändring i Trafikförordningen som gör det möjligt att göra undantag i de lokala trafikföreskrifterna, något som staden hoppas ska bli verklighet.