Västerbrons renoveringsbehov har varit under utredning de senaste åren. Men nu har det visat sig att bron är i bättre skick än staden först trodde, man räknar med att den behöver renoveras om 10-30 år. Men det ska jobbas på den betydligt tidigare än så.

För i samband med utredningen om renovering ville grönblå styret att trafikkontoret skulle utreda om det gick att skapa mer plats för gående och cyklister på bron, vilket nu kan bli verklighet.

Men inget körfält försvinner – i stället ska de smalnas av.

https://www.mitti.se/nyheter/gaende-och-cyklister-far-mer-plats-pa-vasterbron/repubh!9uuzIgvEaCfiJC3j6WjYsA/

”Win-win”, enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP)

– Det kommer att göra det mycket bättre för framförallt gående, men självklart även för cyklisterna. Det blir färre konflikter. Och det påverkar egentligen inte övrig trafik, bussarna och bilarna har samma antal körfält, säger han.

Jämfört med beslutet tidigare i våras har gångbanornas bredd minskat med 30 centimeter och körbanebredden ökat, bland annat för att inte ”försvåra eventuell framtida omdisponering av bron” enligt trafikkontoret.

https://www.mitti.se/nyheter/staden-stoppar-popular-karleksritual-pa-vasterbron/lmsej!6207319/

En annan skillnad är notan – från 50 till 68 miljoner kronor – bland annat på grund av en riskpost på 12 miljoner kronor.

– Jag hoppas så klart att riskpåslaget inte behöver användas men även om det skulle kosta 68 miljoner kronor är det en riktigt bra åtgärd. Det är en lång sträcka med konflikter mellan gående och cyklister, men det är inte bara ett pendlingsstråk. Västerbron är även en turistattraktion där folk stannar och vistas. Så det är värt det, säger Daniel Helldén.

– Kontorets bedömning är också att det här inte är åtgärder som görs förgäves även om bron renoveras i stort, till stora delar kan det som vi gör nu vara kvar.

Planen är att trafiknämnden ska klubba igenom åtgärderna 30 september.Därefter ska det upp i fullmäktige, men Daniel Helldén räknar med att det går igenom.

Redan nästa år hoppas staden att både starta och slutföra arbetet som kommer att pågå under flera månader och påverka trafiken under byggtiden. Planen är att genomföra arbetet i två etapper, en sida åt gången.

– Nästa årsskifte kommer vi att ha en mycket bättre Västerbron för alla!