Bygget av tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö kräver arbetstunnlar med tillhörande arbetsplatser/etableringsytor.

På Kungsholmen hamnar byggarbetsplatsen antingen vid rondellen intill Lindhagensplan, eller i grässlänten mellan Norr Mälarstrand och Rålambshovsleden.

...eller i den här grässlänten vid Norr Mälarstrand.

...eller i den här grässlänten vid Norr Mälarstrand.

Pekka Pääkkö

Det senare förslaget har väckt ilska hos många grannar som är oroliga både för buller och sprängningar och för hur Rålambshovsparken skulle påverkas.

Helst vid rondellen

Regionens två förslag har varit ute på remissrunda och nu har Stockholms stads förvaltningar gett ett gemensamt svar.

Där framgår att staden helst ser att arbetsplatsen läggs vid rondellen.

”Utifrån ett långsiktigt perspektiv och att arbetstunneln vid Fridhemsplan blir permanent, förordar kontoren läget vid Lindhagensplan som inte bedöms ge lika stor negativ påverkan på bebyggelse, stads- och gaturum samt kulturmiljö”, skriver stadens tjänstemän.

Tillfällig flytt

De är dock tydliga med att båda alternativen ligger i en del av Kungsholmen med bostäder, skolor, förskolor, sjukhus och viktiga rekreationsområden.

Vid en inventering av bensinstationer i Stockholm framgår också att bensinstationen vid Lindhagensplan är viktig att ha kvar.

”En tillfällig flytt under byggtiden är därmed Regionens ansvar”.

Om arbetsplatsen ändå skulle placeras vid Rålambshovsleden är det enligt staden viktigt att framkomligheten längs leden och på Norr Mälarstrand säkras. Bevarandet av träd i slänten i direkt anslutning till arbetsområdet skulle också bli en viktig fråga.

Tjänstemännen skickar även med en braskalpp: ”Många frågor återstår och behöver studeras djupare gällande de två alternativens påverkan på trafik, boende, allmän plats och vegetation varför det är svårt att göra en fullgod bedömning.