Att alla C20-tågen som togs i bruk mellan 1997 och 2004 har sprickor i den bärande stålkonstruktionen har varit känt länge.
Framförallt handlar det om partierna längst fram och bak där vagnarna kopplas ihop – de så kallade automatkoppelfickorna.
– När kopplet rör sig vertikalt på grund av fordonsrörelser uppstår ett moment och en belastning som efter många cykler har gett upphov till utmattningsskador, förklarar Natalie Nordenwan, presskommunikatör på SL.
Halv miljard
För fem år sedan påbörjades jätteprojektet med att svetsa ihop de mest akuta sprickorna för att tågen inte skulle behöva tas ur trafik. Nästan en halv miljard kronor avsattes för projektet.
– I dag är de större sprickorna på hela flottan reparerade och den akuta risken för avställning är avhjälpt, säger Natalie Nordenwan.
C20-tågen rullar vidare – men det krävs 75 reparatörer och svetsare för hindra att de spricker sönder.
Mosphotps
Men fortfarande kräver alla C20-tågen – som är planeradre att vara i drift ända till 2041 – omfattande och löpande reparationer för att hålla sprickorna i schack.
Nu avsätter trafiknämnden ytterligare 150 miljoner för det fortsatta arbetet.
75 reparatörer
Totalt jobbar 75 reparatörer och svetsare hos tunnelbaneoperatören – som tidigare var MTR och nu Connecting Stockholm – med sprickunderhållet.
Det man gjort hittills handlar även om att förstärka konstruktionen så att skadeområdena tål utmattningslaster bättre, förklarar Natalie Nordenswan.
– När detta grundarbete är klart går flottan över i ett långsiktigt kontrollprogram där nya sprickor identifieras och repareras löpande under fordonens återstående livslängd, säger hon.