Nobelt? En blandning av antikt och lite andra stilar i förslaget till Nobel Center, vid Wenner-Gren Center. Foto: Nils Freckeus Arkitekter

Sorry Vasastan! Den här byggnaden söker lyckan på annat håll

Arkitektbyrån Nils Freckeus Arkitekter har som signum att rita klassicistiskt. Nu har man gjort ett nytt motförslag till Nobel Center.

  • Publicerad 16:26, 17 dec 2021

Strandvägen bestod av träskjul, slottet var helt apart

Nu är det förvisso inte frågan om motförslag eftersom det moderna och omdebatterade Nobel Center på Blasieholmen sedan ett drygt år är ett helt avslutat kapitel. Det bidde inget.

Det hamnar i stället på Stadsgårdskajen. Byggstart planerad till 2025.

Nils Freckeus på Nils Freckeus Arkitekter har tidigare uttryckt att hans förslag till Nobel Center är tänkt att ligga strax öster om Wenner-Gren Center.

Nygammalt. ”Vi ska skapa något nytt”, säger Nils Freckeus. Foto: Nils Freckeus Arkitekter

Nu kommer en ny version tänkt för läget vid Slussen.

– För den utvändiga designen har jag haft den nya platsen vid Slussen i åtanke. Stilen passar till nyrenässansen i Gamla stan och exempelvis Södra teatern. Förslaget är italiensk nyrenässans – som motvikt och blinkning till slottet – och har stora glaspartier som släpper in mycket ljus.

Nils vill se sitt hus som ett multifunktionellt Nobelcenter.

– Typologin är väldigt flexibel och kan enkelt anpassas till ett förändrat program. Tre plan med ett representativt mittenplan, hörsal, museum och bibliotek.

– Valet av stil är ren klassicism. Det finns inte många tempelgavlar i Stockholm i dag, ett nytt inslag i stadsbilden av monumentalt slag. Personligen tycker jag olika stilar går att kombinera. Se bara på New York. Det kan inte bli fel.

På gång. Visionsbild av hur det kan komma att se ut längs Mälarvägen i Upplands Väsby. Foto: Nils Freckeus Arkitekter

Vad säger du om att det inte passar in i miljön?

– Inget passar in förrän det är byggt. Strandvägen bestod av träskjul, slottet var helt apart när det byggdes. Det är aldrig fel att bygga något som inte passar in stilmässigt. Miljöer ska inte vara statiska utan vara till för att utvecklas.

– Ska man aldrig bygga klassiskt igen kan vi lika gärna sluta titta på Karl Bertil på julafton.

Nils Freckeus har också planer för Upplands Väsby. Hans hus tänkta för Mälarvägen är inspirerade av Strandvägens fasader och har chans att uppföras där.

– Vi vann en tävling. Markanvisningsavtalet är skrivet. Vi ska skapa nåt nytt.

Det är nu långt ifrån alla som delar Nils Freckeus vurm för den klassicistiska arkitekturen. På Facebook väcker förslaget starka känslor, många är kritiska.

Arkitekten Staffan Schartner, Omniplan, säger att redan romarna försökte härma grekernas byggstil med blandat resultat och så har det fortsatt genom historien.

– Man kan gilla Vita huset som är byggt på 1800-talet i nyantik stil men det blir ju inte antikt för den sakens skull. Man har inte samma förutsättningar som det man vill härma – inte samma regelverk, inte samma material och om relationen mellan arbete och material inte är samma – då blir det ett helt annat resultat, en annan stil.

– Att tro något annat vore självbedrägeri.

Klassiskt kontra klassicistiskt

Klassicism söker sina förebilder inom antiken (grekisk och romersk). Eller senare skriven musik som vill efterlikna Mozart.

Klassiskt är själva originalet, det vill säga Akropolis i Aten och Mozarts verk.