Kritik. "Vi är deras hundar. Man skickas ut för att jaga lappar och sen får man en biobiljett om man är duktig", säger en vakt till Mitt i. Han och kollegorna säger att pressen kommer från Avarns ledning i Solna, men om en förändring ska ske måste också kommunen agera. Foto: Stefan Källstigen

Solnas p-vakter: Vi leker med folks pengar

Lappjakten i Solna fortsätter. Parkeringsvakter vittnar om att de smyger på parkeringar, "chanslappar" och jagar bilister. Allt för att dra in så många böter som möjligt.

  • Publicerad 07:00, 11 jun 2021

Jag kunde lätt få ihop 60-70 lappar på ett pass

I Solna utfärdades 52 167 p-böter i fjol. Sett till antal invånare är det den högsta siffran i länet.

Men enligt fem parkeringsvakter som Mitt i har pratat med beror det inte på att Solnabilister är sämre på regler. De berättar om jakten på bilisterna med målet är att lappa så många som möjligt.

Ett "fulspel", som de själva säger.

– Folk ställer bilen utanför mataffären och är borta i två minuter. Vi står en bit därifrån och håller koll. När de kommer ut är de 1 200 kronor fattigare, säger en av p-vakterna.

– Allt handlar om att samla lappar. Det är väldigt oseriöst. Känslan är ju att vi leker med folks pengar, säger kollegan.

Vakterna berättar att de bötfäller bilar i Solna på 9,9 meters avstånd från en korsning, när man i andra kommuner låter dem vara på sju, åtta meter.

Lappar dubbelt

"Dubbellappa" är ett populärt trick.

– En lapp klockan 18 och nästa på natten. På andra ställen ger man bilisten chansen att flytta bilen.

Bilisterna behöver inte ens göra fel, de kan råka ut för en "chanslapp".

– Ibland måste man chansa för statistiken. Långt ifrån alla kan reglerna eller vet hur man överklagar. Det är fel, men det är den stilen vi kör, säger en vakt.

Får biobiljetter

Den som lappar bra får biobiljetter, enligt vakterna.

– Jag kunde lätt få ihop 60-70 lappar på ett pass. Men jag orkade inte mer till slut. Man får ont i magen, det blev tjafs med bilisterna. Nu drar jag in kanske tio per pass och får inga biobiljetter längre.

Det är inte första gången Mitt i Solna berättar om p-vakternas metoder. 2018 vittnade ett flertal anställda om lappjakten. En som var med då upplevde en effekt till en början.

– Efter artiklarna så slutade några i ledningen. Den här hetsen att lappa lugnade ned sig. Men efter någon månad var allt som vanligt igen. Nu har det blivit ännu värre.

Men en bil som står felparkerad ska väl lappas?

– Ja, men när man jobbar för en kommun ska man i första hand hjälpa bilister att göra rätt. På utbildningen får vi lära oss att hellre fria än fälla. Att dra in böter ska inte vara prio ett.

Blev uppsagd

Vakterna berättar att de bedöms utifrån ett "trafikljus". Grön är bra, gul en okej nivå av lappar. Röd – inkallad på kontoret.

– Jag sket i lappkravet och blev uppsagd på grund av arbetsbrist. Men det finns ingen arbetsbrist, det kommer nya vakter hela tiden. Man kan förstå att folk börjar jaga, man har ju en hyra att betala, säger en vakt.

Han har jobbat i över tio år som p-vakt, i flera kommuner och för olika bolag.

– Det var en chock att komma till Solna. Jag märkte hur pressade kollegorna var att lappa.

I en konversation mellan en vakt och en chef som Mitt i tagit del av, peppas vakten att lappa. "Lappinator" och "Bagartorpsringen får lida", skriver chefen och gör tummen upp när vakten redovisar sin lappskörd.

https://www.mitti.se/nyheter/stadsmiljochefen-pratar-aldrig-om-att-satta-dit-bilister/repufj!F4ccJ1GMGuefeTRcZqrqlg/

Vakterna vill att jakten upphör. Att påtala det för cheferna har inte räckt, menar de.

– Om något ska ändras måste Solna stad ta det på allvar. Det vi gör är fel och övertrampen har pågått länge.

Känner inte igen bilden

Ingen av cheferna på Avarn i Solna vill bemöta vakternas berättelse eller svara på frågor.

Svar kommer via mejl från regionchefen Lena Johansson. Hon skriver att bilden som vakterna ger inte känns igen och att syftet inte är att dra in så många lappar som möjligt.

"Avarns uppdrag i Solna såväl som i andra kommuner är att arbeta med trafiksäkerhet, framkomlighet och tillgänglighet. Syftet är att hjälpa bilister att parkera rätt", skriver hon.

Felparkerade bilar får anmärkning, det ingår i uppdraget. Att rapportera en bil 9,8 meter från korsning, vilket vakterna anser är väl nitiskt, är enligt gällande trafiklagstiftning, skriver Lena Johansson.

Hon uppger att man efter reportaget 2018 gjorde en utredning för att säkerställa att bolaget jobbar enligt avtal med Solna.

"Utredningen visade att inga fel hade begåtts, vilket gjorde det svårt att vidta någon åtgärd". Inte heller medarbetarundersökningar uppges ge stöd åt vakternas bild.

Vakter säger att man riskerar bli uppsagd om man inte levererar många lappar. Men om man ”lappar bra” kan man få biobiljetter. Stämmer det?

"Vi som arbetsgivare och leverantör till Solna kommun följer givetvis gällande lagstiftning. Det förekommer inte något belöningssystem kopplat till antal utfärdade anmärkningar men det är tyvärr en vanligt förekommande myt i branschen", skriver Lena Johansson.