Mitt i har rapporterat om de högljudda protesterna i Frösunda där boende kräver tillbaka sin buss till city.
Buss 501 som ifjol infördes som plåster på såren lockar bara en tredjedel av de som reste med 57:an, visar siffror från SL som Mitt i tagit del av.
Nya busslinje 519, som SL föreslår ska gå på vardagar mellan Ursvik och Tekniska högskolan via Frösunda, imponerar heller inte lokalt.
Och nu får Frösundaborna uppbackning av Solna stad.
Staden skriver i sitt remissvar till SL att det är "oroande att årets remiss i huvudsak innehåller förslag till neddragningar inom busstrafiken" och att det i stället krävs satsningar om fler ska resa kollektivt.
Vill ha 57:an åter
Buss 519 kompenserar inte för tomrummet efter indragna buss 57, anser staden, som vill att den senare kommer tillbaka. "Borttagandet av linjen har lett till många klagomål från boende i Frösunda, inklusive kontakter med stadens kontaktcenter och digitala initiativ för att återinföra linjen. Om återinförande av linje 57 inte är möjligt, bör det kompenseras genom att återinföra den tidigare linje 67 mellan Frösundavik och Odenplan i samband med tidtabellsskiftet i december 2025".
Att SL bland annat motiverat indragningen av buss 57 med framkomlighetsproblem på Sveavägen köper inte Solna stad, sådana frågor bör prioriteras och åtgärdas utan att det ska drabba kollektivtrafiken, står i remissvaret.
Omtag om Frösundavik
Buss 501 som idag trafikerar Frösunda blev i höstas förkortad eftersom de nya tyngre elbussarna inte kan vända vid linjens ordinarie ändhållplats Frösundavik. Inte okej, tycker Solna: "Staden kommer därför att initiera en ny dialog med relevanta parter och involvera både SL och trafikutövaren i det fortsatta arbetet".
Beslut om SL:s trafikförändringar väntas i höst.