Fördyringen av nya tunnelbanan handlar främst om nya miljö- och säkerhetskrav.

Totalt handlar det om drygt nio miljarder kronor extra, en kostnad som staten, regionen och berörda kommuner ska dela på.

Förhandlingarna ser nu ut att ha landat. För Solnas del innebär detta 170 ytterligare miljoner kronor för Gula linjen mot Arenastaden.

Slutnotan väntas bli cirka 840 miljoner kronor. Kommunstyrelsens ordförande Pehr Granfalk är ändå nöjd.

– Vi är absolut nöjda med fördelningen. Solna är den kommun som fått minst fördyring. Sen är det lite tråkigt att staten nu lämpar över ganska stora kostnader till kommuner och regionen, säger han.

Jämfört med Solna blir smällen större för Nacka och Järfälla som får betala 380-480 miljoner kronor extra.

170 miljoner kronor är ändå mycket pengar.

– Det här är en av de största miljöinvesteringarna som vi kommer att göra i Solna. Det är jätteviktigt för oss att arbetet nu kan fortsätta och att tunnelbanan kommer på plats, säger Pehr Granfalk (M).

Ska bekostas av exploatörer

Han har upprepat att Solnas skattebetalare inte ska behöva betala nya tunnelbanan, det ska i stället de bolag som köper och bygger på marken längs den nya sträckningen göra.

Löftet gäller trots fördyringen, säger Pehr Granfalk.

– Ur den synvinkeln är det här ingen katastrof, det är kostnader som vi kommer att kunna hantera inom exploateringsverksamheten. Markvärdet ökar i Solna och vi kommer att kunna ta in de pengarna.

Som tack för tuben ska Solna bygga 4 500 bostäder fram till år 2035.

Kan rulla 2028

Gula linjen via Hagastaden och Södra Hagalund har försenats i flera omgångar.

Nu är preliminär trafikstart 2028.