För tusen år sedan, på vikingatiden, var vattenvägen den klart smidigaste.

Nu blir den kollektiva båttrafiken i Stockholm alltmer populär och etablerad igen.

– Friheten är störst på sjön och det är ett underutnyttjat färdsätt, säger Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande på Lidingö.

Tillsammans med Erik Andersson (M), Täby och Hanna Bocander (M), Danderyd, båda kommunalråd, åkte han en tur i Täby kommuns egen vikingabåt, Viking Plym.

Syftet var att slå ett slag för utökad kollektivtrafik på vattnet. Främst på pendlarbåten, linje 80 som går mellan Nybroplan och Ropsten via Nacka strand och Dalénum. Linjen trafikerar idag två bryggor i Danderyd, Tranholmen och Ekudden, men kommunalråden vill att båten ska angöra fler bryggor i nordost.

– Linje 80 borde gå längre upp i Danderyd och Täby, och varför inte med ett extra stopp i Djursholm, säger Daniel Källenfors.

I dagsläget har trafikförvaltningen inte fått något sådant uppdrag av regionens politiker som beslutar om kollektivtrafik. Det finns dock planer – men inget beslut – på att trafikera en eller två bryggor vid Norra Djurgårdsstaden.

Om man skulle få ett uppdrag att utreda fler stopp skulle det, enligt trafikförvaltningen, i bästa fall ta ett par månader. Då undersöks bland annat om det finns bryggor som går att trafikera, det kan krävas att kommunerna bygger om.