Mitt i har tagit del av intern kommunikation på bussföretaget Keolis, som tillsammans med SL bestämmer över busslinjerna.

Enligt den återgår 76:an till sin ursprungliga linjesträckning mellan Södermalm och Ropsten 13 december. Även 66:an återgår till att trafikera Sofia och Barnängen.

– Det är inget jag varken kan bekräfta eller dementera. Som jag sa förra veckan har vi inget beslut på det. I det fall det blir så kommer vi så klart att gå ut och kommunicera det, säger Aleksander Krajisnik, presskommunikatör på SL.

https://www.mitti.se/nyheter/bussforaren-76an-forsvinner-fran-soder/reptjh!hWesd9MzHlIeAAlX54xGNA/

Protester gav extrabussar

Sedan Mitt i uppdagade indragningarna och omläggningarna har både boende, busschaufförer och lokala politiker protesterat. Namninsamlingar för att rädda bussarna är i skrivande stund uppe i drygt 3500 underskrifter.

Protesterna ledde till att SL beslutade sig för att sätta in en extrabuss kallad 76X.

Staden kritiserade SL

SL menar att det inte finns något lämpligt läge för 76:ans hållplats i Slussen. Något Stockholms stad ställt sig oförstående till.

– Bilden av att det är stadens fel att bussen leds om är ganska fel enligt oss. SL säger att det är på grund av Slussenprojektet som 76:an inte kan komma fram, det stämmer inte. Det handlar om vilken rutt de väljer att den ska gå, sade trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) till Mitt i.

https://www.mitti.se/nyheter/spokbussen-som-kan-ateruppliva-76an/reptjz!wHV9Qev625aZNR4evUsgg/

Fortsätter med omdragna bussar

Tills något beslut fattats fortsätter 76:an att trafikera Karlaplan och Ropsten, spökbussen 76X mellan Södermalm och Radiohuset, och 66:an att täcka upp för den ursprungliga 76:an nedanför Vita bergen.

Enligt uppgifterna till Mitt i är det fortfarande osäkert om någon hållplats i Slussen kommer att bli av.

– Vi har försökt få till ett hållplatsläge i södergående riktning på Hornsgatan, men där sade staden nej och prioriterade cyklister. Vi har fortfarande förhoppningen att få till en hållplats på Hornsgatan strax innan Söderledstunneln, säger Aleksander Krajisnik på SL.