En ny utställning på Skansens Snus- och Tändsticksmuseum bjuder besökarna på historien bakom snuset i Ettans dosa.

Allt började med att 14-årige Jacob Fredrik Ljunglöf, som i början av 1800-talet kom till Stockholm, tog över en tobaksfabrik. Tio år senare lyckades han tillverka tobak under sitt eget namn, Ljunglöf no 1.

– Han var besatt av kvalitet och bestämde sig för att göra det absolut bästa snuset. Och vi kan nog påstå att han lyckades, säger museichefen Scott Springfeldt.

Framgången låg bland annat i att han, tillsammans med kemisten och storsnusaren Jacob Berzelius, lyckades pastörisera snuset så det gick att exportera från Stockholm utan att tappa kvalitet och smak.

– Det här var starten på det moderna snuset. Och Ettan blev faktiskt det bästa snuset som fanns, säger Johanna Tengblad som arbetat med utställningen som nu har premiär hela året.

Testade allt snus

Efter det flyttas man som besökare fram till sent 1800-tal, då sonen Knut Ljunglöf hade tagit över. Affärerna blomstrade, Knut hade ägor i hela Västerort och lät bland annat bygga Ljunglöfska slottet i Blackeberg. Knut var extremt noggrann och ville varje morgon testa allt snus innan det skulle ut på försäljning.

– Han litade inte på smaklökarna i munnen utan sögi stället upp snuset i näsan. Det sägs att hans näsborrar bara blev större och större för varje dag, säger Johanna Tengblad.

Uppgång och fall

Men alla sagor har ett slut, och så även denna. Och den här familjehistorien slutar tyvärr olyckligt. När Knuts son Robert på 1900-talets början skulle ta över verksamheten var Ettan Sveriges mest framgångsrika snusfabrikör. Men man tvingades sälja familjens livsverk när riksdagen 1914 beslutade att tobakstillverkning skulle vara ett statligt monopol. Knut blev arg – Robert bitter och barnlös.

Att ha en utställning endast om Ettans snus kan tyckas aningen snävt. Men det fungerar. Besökaren bjuds på en pedagogisk och visuell resa, där man får följa tre generationer Ljunglöf och deras familjeföretags uppgång och fall.

– Vi har främst fokuserat på historien och samhället, inte på själva produkten, säger Johanna Tengblad.

– Jag kan inte komma på något annat varumärke som har varit mer eller mindre oförändrat i över 200 års tid, säger Scott Springfeldt.

Och, som vi alla vet, Ettan som snus lever kvar.