Linfärjan. Vaxholms stad vill gärna att linfärjan blir kvar, men vill inte betala för den. En aktör ”närmare verksamheten” kan också driva den mer aktivt, anser kommunen. Foto: Stefan Källstigen

Snart kan linfärjan vara historia

12 september gör linfärjan till Kastellet sin sista tur för säsongen. Vad som händer sedan är oklart, eftersom kommunen i juni beslutade att dra sig ur som huvudman för färjan.

  • Publicerad 07:15, 3 sep 2021

Vi kan ju inte gå in i en förlustaffär.

– Vi är absolut intresserade av att köra vidare, säger Robert Bergstedt, VD för Antrophia rederi.

Rederiet har kört linfärjan på uppdrag av Vaxholms stad sedan 2019, men nu i höst löper kontraktet ut och framtiden för färjan är oviss.

På kommunfullmäktige 14 juni beslutades nämligen att kommunen inte längre ska vara huvudman för linfärjan efter 2021. Anledningen: Den kostar för mycket, tycker kommunen.

– Den skulle vara självfinansierad men det är den ju inte, säger kommunstyrelsens ordförande Malin Forsbrand (C) till Mitt i.

Dyrt underhåll

Robert Bergstedt på Antrophia ser inte heller hur färjan ska gå ihop ekonomiskt – i nuvarande form.

– Vi kan ju inte gå in i en förlustaffär, så vi måste hitta lösning som funkar åt alla håll, säger han.

Redare. Robert Bergstedt är VD för Antrophia (bilden är beskuren). Foto: Göran Karpati

En stötesten, enligt honom, är att underhållet för linfärjan är dyrt. Med nuvarande lösning där vajrar pressas ner i vattnet för att minska risken att de bli påkörda av andra båtar är slitaget i stället stort och därmed också kostnaderna.

En annan fråga är om färjan ska betala "studsavgift" varje gång den anländer till Vaxholms kaj.

Finns det fler som är intresserade av att köra färjan till Kastellet?

– Jag är inte uppdaterad, men jag vet att det förs olika dialoger och att det finns intressenter, säger Malin Forsbrand.

Sedan starten 2016 har tusentals passagerare hunnit färdas med linfärjan och efter trafikstarten talade man om en tredubbling av besökarna till Kastellet.

För egen del kan Robert Bergstedt tänka sig att köra med ett annat, frigående farttyg, men behöver då besked senast oktober för att hinna hitta en lämplig skuta och göra i ordning den.

Vill bygga om den

Viktigt är också att det blir ett långsiktigt avtal med fasta angöringsplatser, säger han – så att den som ska driva trafiken vågar investera även om det skulle börja blåsa nya politiska vindar i Vaxholm.

– Vi behöver ett långsiktigt kontrakt. Men vi är absolut villiga att köra vidare. Vi har tyckt att trafiken gått bra och har haft ett bra samarbete med Fastighetsverket och Färjerederiet, säger han.

Allra bäst enligt Robert Bergstedt vore att fortsätta köra nuvarande färja, fast ombyggd så den kan gå frigående utan linor. En önskedröm vore också att bygga om färjan för hydrogendrift – vätgas. Lösningen skulle göra färjan verkligt miljövänlig, säger han, men är dyr.

– Vi får väl se. Det är kommunen som har bollen.

50 000 passagerare

Linfärjan har trafikerat Kastellsundet sedan 2016 och började som ett treårigt försök.

Under normalår har färjan haft runt 50 000 passagerare som rest tur och retur, men under en coronaåret 2019 var den siffran lägre.

Själva färjan hyrs ut av Trafikverket Färjerederiet till den nuvarande driftentreprenören Antrophia rederi AB.

Källa: Vaxholms stad

Visa merVisa mindre