Polisen såg den svarta Audin vid Odenplan och bestämde sig för att stoppa den på Birger Jarlsgatan. Den 54-åriga föraren åkte då iväg mot Sveaplan.
I hög hastighet körde han in i en skåpbil och fortsatte därefter norrut på E4. Klockan var runt 20 på kvällen i slutet av mars och det var en del trafik på vägarna.
– Av allt att döma hade föraren i den bil som blev påkörd änglavakt som bara fick lindriga skador. Hade han kört fram någon meter till hade han med största sannolikhet blivit mycket allvarligt skadad, fronten är fullständigt demolerad, säger åklagare Linnéa Sundqvist Kahles.
200 i timmen
Mannen kastade sig mellan filerna i 150-200 kilometer i timmen. Ibland sladdade han ut i vägrenen för att röra upp stora dammoln som sedan skymde sikten för bakomliggande fordon.
I Upplands Väsby vek han av och färden tog stopp i korsningen Hammarbyvägen/Hjortvägen. Där körde han in i en annan bil och fastnade.
Snart faller domen för mannen som står åtalad för bland annat grov vårdslöshet i trafik, olovlig körning och rattfylleri.
– Han har återigen kört vårdslöst och uppvisat likgiltighet för andras liv och hälsa. Det kan inte betraktas som något annat än uppenbart lagtrots, säger Linnéa Sundqvist Kahles.
Han är dömd för mängder av trafikbrott sedan tidigare, hur kan han få fortsätta?
– Det undrar faktiskt jag också. Det är väldigt svårt att förstå hur man kan upprepa samma sak om och om igen, men vad som är lämpliga straff för olika brott är upp till lagstiftaren och domstolarna att bestämma. Det finns en pågående utredning som ska göra en översyn av straffskalorna för ett reformerat och rättvist påföljdssystem.
Hundra trafikbrott
Mannen är sedan tidigare dömd för över hundra trafikbrott av olika karaktär. År 2023 körde han in i en taxi i Hornstull där två personer skadades. Även den gången hade han i hög hastighet kört iväg när polisen velat stoppa honom.
Han var villkorligt frigiven när färden mot Väsby skedde, vilket kan påverka straffvärdet.
– Jag kommer att yrka på ett längre fängelsestraff och att den villkorligt medgivna friheten förverkas. Det är försvårande att han återfallit under prövotid i exakt samma typ av brottslighet, säger Linnéa Sundqvist Kahles.
Vill ha behandling
Mannen har erkänt brotten. I förhör säger han att han hade druckit alkohol och därför inte minns några detaljer. Nycklarna till bilen tog han från sin sambo.
På frågan om varför han kör bil utan körkort svarar han: "Därför att jag är idiot."
Enligt mannens advokat Per Persson kommer de att argumentera för behandling under skyddstillsyn, i stället för fängelse.
– Han behöver hjälp för sitt missbruk och ett fängelsestraff kanske inte är den påföljd som hjälper honom på bästa sätt.
Korta straff
Att personer återfaller i trafikbrott är inte ovanligt, enligt Martin Lardén, Kriminalvårdens expert på återfallsförebyggande insatser. Han säger att det vid upprepade trafikbrott ofta brukar finnas en koppling till missbruk.
Är straffvärdet lågt blir tiden i fängelse relativt kort. Enligt Marin Lardén blir detta en utmaning för den som samtidigt genomgår behandling, eftersom en sådan ofta kräver längre tid.
– Det handlar om djupt rotade problem som har utvecklats utvecklats under lång tid. Då tar det också lång tid att vända på steken.
Det finns behandlingsprogram både i fängelset och via frivården. Det kan vara allt från samtal till beroendevård, psykiatri och olika typer av drog- och alkoholtester. Intagna kan slussas ut genom behandlingshem eller öppen vård.
– Man bör ha kontroll över personen i kanske två år eller mer. Personen behöver stöd, det svåra är oftast att fullfölja behandlingen.
Tar Kriminalvården ansvar för det här?
– Personer med drogproblem har historiskt sett inte varit en grupp vi negligerat, snarare tvärtom.
En annan lösning
Trots att mannen haft ett missbruk och begått många liknande brott har han inte dömts till vård. Även om det funnits en vårdplan hade inte någon annan påföljd än fängelse varit möjlig, menar Axel Peterson, domare i fallet. Detta eftersom brotten har ansetts grova.
Just nu pågår även en diskussion om vad straff på obestämd tid hade kunnat leda till.
– Till exempel har fallet med Nytorgsmannen gett upphov till en diskussion bland allmänheten, i media och även rättspolitiskt, där vissa argumenterar för tidsobegränsade straff, säger Axel Peterson.
Det skulle kunna innebära att gärningsmannen låses in till dess att återfallsrisken bedöms som så pass liten att personen kan släppas ut.
Samtidigt finns också en diskussion kring att straffen för rattfylla och vårdslöshet i trafik är för låga.
– Många som uppfattar att straffen för att orsaka annan allvarlig skada eller dödsfall i sådana situationer är för låga..
Domen mot mannen beräknas falla inom kort.
Biljakt i innerstan – förare gripen efter två mil
En man i 50-årsåldern vägrade stanna för polisen och körde i väg på en vansinnesfärd längs E4.
I samband med biljakten krockade han med ett annat fordon.
Först efter cirka två mil lyckades polisen gripa mannen.
En bilförare i Vasastan vägrade att stanna på polisens begäran och drog i väg i hög hastighet på E4 under söndagskvällen.
Biljakten pågick i ungefär två mil och först i Upplands Väsby lyckades polisen få stopp på fordonet. Föraren greps.
Krockade – annan förare till sjukhus
I samband med förföljandet krockade den misstänkte med ett annat fordon. Föraren i den bilen fördes till sjukhus med icke livshotande skador.
Mannen misstänks för en rad olika brott: grov olovlig körning, grovt vållande till kroppsskada, grov vårdslöshet i trafik, drograttfylleri och grov smitning från trafikolycksplats.
Genrebild.
Mostphotos
Biljakt i innerstan – förare gripen efter två mil
Häktad man dömd för 100 trafikbrott
Föraren bakom vansinnesfärden från Vasastan till Upplands Väsby sitter fortsatt häktad. Mannen har ett hundratal liknande trafikbrott i bagaget och satt nyligen i fängelse för en allvarlig krasch på Södermalm.
När polisen försökte stoppa en bil på Birger Jarlsgatan, i höjd med Frejgatan, vägrade föraren att stanna. Klockan var strax efter 20 en söndagskväll i slutet av mars när jakten drog igång.
Vid Sveaplan krockade föraren, en man i 55-årsåldern, med en annan bil. Därefter körde han i hög hastighet vidare på E4 norrut.
– En man fördes till sjukhus med ambulans efter den olyckan, sa polisen Anders Mattsson till Aftonbladet i samband med händelsen.
Greps i Upplands Väsby
Efter en halvtimme fick polisen stopp på föraren i Upplands Väsby. Han har suttit häktad sedan dess, på sannolika skäl misstänkt för grov vårdslöshet i trafik, grovt vållande till kroppsskada och grovt rattfylleri.
Åklagaren Linnea Kahles Sundqvist vill inte uttala sig om fallet, men åtal väntas vara vara väckt inom kort.
– Förundersökning pågår. Han är misstänkt för en rad brott, säger hon.
Kort före kraschen i Hornstull körde mannen motorcykel i över 100 kilometer i timmen på gångvägar i Järfälla.
Polisen
Hundra trafikbrott
Mannen är tidigare dömd för över hundra trafikförseelser. Det handlar om allt ifrån olovlig körning till drograttfyllerier och grov vårdslöshet i trafik.
Han avtjänade nyligen ett fängelsestraff på ett år och tre månader efter att ha kraschat in i en taxibil i Hornstull i slutet av 2023. Även då blev han jagad efter att han hade vägrat att stanna för polisen. Två personer som satt i taxin skadades allvarligt.
Bara månader innan olyckan dömdes mannen för att ha kört motorcykel i över 100 kilometer i timmen på en 30-väg vid Viksjö centrum i Järfälla. Han körde bland annat på gångvägar där det fanns barn.
Några veckor senare försökte han åka ifrån polisen i Bromma, vilket slutade med att han körde genom en häck och in i ett hus.
– Som utredningen ser ut nu bedömer jag att det finns väldigt goda chanser att väcka åtal mot honom nästa vecka. Det är planen, men det kan ju komma att ändras, säger Linnea Kahles Sundqvist.
Mannens advokat vill inte kommentera fallet innan åtal är väckt.
Kort före kraschen i Hornstull körde mannen motorcykel i över 100 kilometer i timmen på gångvägar i Järfälla.
Polisen