Omdaningen har fått trafikkontoret att se rött – bokstavligen. Surbrunnsgatan ska färgas röd för att göra det tydligt att cyklister har företräde.

– Jag är övertygad om att det bidrar till ett mer levande butiksliv när fler flanörer och cyklister får upp ögonen för Surbrunnsgatan. Jag tror det här är början på ett nytt levande stadsmiljöstråk, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Låsmästaren Gunnar Wingqvist har jobbat på Surbrunnsgatan i över två decennier och tror att satsningen kan liva upp.

– Det är ju bra om det blir så! Det finns inte så små affärer på gatan längre, det var roligare när det var lite mer fik och så. Nu kanske det blir några fler strökunder.

Är det många som tittar in och spontanköper ett lås eller en säkerhetslösning?

– Nja, men lite mer spring i butiken kan det nog bli. Och det är bra för cyklister. Det kan ju inte bli sämre! Sedan får man väl ha åsikter om cyklisterna men dem behåller jag för mig själv.

Gunnar Wingqvist på Låscentrum är släkt med kullagerkungen Sven Wingquist som grundade SKF i Göteborg.

Gunnar Wingqvist på Låscentrum är släkt med kullagerkungen Sven Wingquist som grundade SKF i Göteborg.

Pekka Pääkkö

Kostar 23 miljoner

På vissa delar av Surbrunnsgatan är cykelbanan i dag bara 40 centimeter bred och går mitt i trottoaren. Arbetena med att förändra detta är redan igång på den första etappen mellan Norrtullsgatan och Sveavägen.

Pelle Roegind som driver en cykelbutik menar att det är bra med liv och rörelse för att minska problem med inbrott och skadegörelse på gatan.

– Det går ju inte att cykla på Odengatan så det är väl därför de gör det här. Att biltrafiken minskar skadar inte. Jag är inte så beroende av folk som bara slinker förbi men det är alltid bra med många kunder i butiken. Speciellt i dessa tider. Det är många butiker som går på knäna, säger han.

Cykelgatan kostar 23 miljoner kronor att bygga ska vara klar innan årsskiftet.

– Jag blev förvånad över att det skulle kosta så mycket. Det är min enda synpunkt. Hur kan det kosta så mycket att göra om en cykelgata?

Daniel Johansson, 43, jobbar som art director i närheten av Surbrunnsgatan och tar ofta bilen till jobbet. "Jag bor i Järfälla och det är alltid en kohandel mellan tid, bil, kollektivtrafik och hämtning av barn".

Daniel Johansson, 43, jobbar som art director i närheten av Surbrunnsgatan och tar ofta bilen till jobbet. "Jag bor i Järfälla och det är alltid en kohandel mellan tid, bil, kollektivtrafik och hämtning av barn".

Pekka Pääkkö

Tveeggat svärd

Någon har ironiskt kallat satsningen för en ”kungsled för monarker” andra har påpekat att de hellre hade sett att pengarna gått till skolan eller trafikkurser för cyklister.

Daniel Johansson, 43, bor i Järfälla och jobbar i närheten. Han funderar mest på var han ska parkera bilen.

– Det kan hända att man snurrar i 45-60 minuter för att hitta en plats. Jag har schemat för när olika gator städas i huvudet – på tisdagar tar jag aldrig bilen. Sedan tycker man ju om att folk cyklar och att det är trevligt om stan får mindre biltrafik. Det är ett tveeggat svärd.

Cyklisten Fredrik Sundström, 56, tror att det är bra med tydligare gång- och cykelstråk. Det är trångt på Surbrunnsgatan och på cykel gäller det att se upp för bildörrar som plötsligt öppnas.

– Hela stan är stökig, folk går i cykelbanorna och det är bilar överallt. Häromdagen såg jag en som övningskörde på cykelvägen på Norra djurgården! Man får hjärtsnörp hela tiden. Men man förstår ju bilisterna, vi måste kunna samsas. Det får inte bli så polariserat.

Gatan kommer göras helt röd för att bli så tydlig som möjligt.

Gatan kommer göras helt röd för att bli så tydlig som möjligt.

Visionsbild Stockholms stad