Trafikkontoret i Stockholms stad har länge dumpat plogad snö rakt ner i vattnet vid fyra innerstadskajer – en metod som kräver dispens eftersom snön räknas som avfall.
I år skulle staden testa ett flytande smältverk i västerort som skulle rena snön innan vattnet som återstod släpptes ut i en vik – men det smältprojektet har lagts ner.
"Vi tittade på ett flytande smältverk med en teknik som tidigare testats i Helsingfors. Men det visade sig ha brister i kapacitet, rening och buller som gjorde att vi lade ner planerna", skriver Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret, i ett mejl.
Snödumpning vid Norr Mälarstrand 2024. Tippningen får bara ske vid stora snöfall och görs då snövallarna blir så stora att de stör framkomligheten.
Olle Anrell
Mot Högdalen
Den kritiserade tippningen i innerstan fortsätter därmed på samma sätt även denna vinter. Men eftersom staden gärna undviker detta blickar de nu i stället mot Högdalen.
På en liten yta i närheten av bensinmacken Cirkle K ska ett pilotprojekt testas under januari-april. I en anläggning där ska plogad snö från närområdet smältas med hjälp av den returvärme som redan finns i stadens fjärrvärmesystem.
– Om det visar sig fungera bra kan vi ha sådana anläggningar på fler ställen. Då minskar risken att vi behöver tippa snö i Riddarfjärden som vi vill undvika så mycket som möjligt, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP)
Platsen i Högdalen där snön ska smältas med hjälp av returvärme från stadens fjärrvärmesystem.
Trafikkontoret
Testar vattnet
Returvärme används i dag under centrala stråk i innerstaden för att hålla marken fri från snö och is, men idén om att också använda den för att smälta plogad snö är ny.
När snön är smält och renad i Högdalen mäts det återstående vattnet för att se om det är tillräckligt rent för att släppas ut i dagvattensystemet.
– Som alltid när man jobbar med innovation och pilotprojekt testar man sig fram. Men jag tycker att det här låter som ett mycket spännande försök, säger Lars Strömgren.
Lars Strömgren (MP) är trafikborgarråd.
Miljöpartiet
Fem miljoner
Totalt kostar försöket i Högdalen fem miljoner kronor. Där ingår att bygga och driva anläggningen samt kostnader för test, provtagning, analyser, utvärdering och underlag för fortsatt arbete.
Faller projektet väl ut kan till exempel Frihamnen vara en framtida plats där trafikkontoret smälter snö från innerstan med returvärme på samma sätt som i Högdalen.